EZÜSTKINCS A MÉLYBŐL

2013. JÚLIUS 27-28.

A kifejezetten kincskeresésre szakosodott - bizonyos akcióik miatt kétes hírű - amerikai cég, az Odyssey Marine Exploration által vezetett expedíció során összesen 2.972 ezüstrudat emeltek ki az 1941-ben tengeralattjáró támadásban elsüllyedt brit SS Gairsoppaból. (Arról, hogy miért tekinthető kétes hírűnek - a vitathatatlanul sikeres - Odyssey Marine Exploration, arról más források mellett oldalunkon itt és itt is olvashat. Szerk. megjegyzése)
 
A vállalat közleménye szerint az összesen 150 millió brit font értékű, két részletben a felszínre hozott rakomány a legnagyobb mennyiségű nemesfém, amelyet valaha felfedeztek a tengereken.

Az SS Gairsoppa nevű brit teherszállító (képünkön) 130 méter hosszú, 15, 9 méter széles, 7000 tonnás acéltestű gőzhajót 1919-ben bocsátották vízre.

Utolsó, végzetes útjára 1940. decemberében indult az Indiai Calcutta kikötőjéből, rakoményának döntő többsége ezüstrudakból állt. Miután megkerülte Afrikát, csatlakozott egy Liverpool felé tartó konvojhoz.  A konvojban történő haladás nagyobb biztonságot jelentett a német támadások ellen, ugyanakkor ebben az esetben (is) hátrányokkal járt: könnyebb volt felfedezni a hajókat és a többnyire öreg hajók kisebb sebességével lehetett csak haladni. Miután az egyre rosszabb időjárási viszonyokban a konvoj megközelítette a brit szigeteket, Gerald Hyland kapitány egyre jobban aggódott, hogy a lassú haladás miatt hajójának nem lesz elegendő üzemanyaga a kikötő elérésére. Ezért engedélyt kért a konvoj parancsnokától és február 14-én elvált tőlük és megkísérelte a legközelebbi kikötő, az Írország nyugati partjainál lévő Galway elérését. Két nappal később egy Focker Wulf Condor típusú német felderítő repülő felfedezte az SS Gairsoppa-t és jelezte a helyzetét a közelben lévő német tengeralattjáróknak.

A magányos hajóhoz a legközelebb a az U101 tengeralattjáró volt (képünkön). Az U101 parancsnoka Ernst Mengerson (képünkön [b]) megközelítette és december 16-án, 21.30-kor megtámadta a teherhajót. A tengeralattjáró kilőtt négy torpedójából csak egy találta el a SS Gairsoppa-t, de ez robbanást okozott a raktérben, mely következtében ledőlt a hajó előárboca melyen a rádió antenna volt, így nem tudott mentést kérni.

A hajó orra merülni kezdett, ezért Gerald Hyland kapitány kiadta a parancsot a gőzös elhagyására. A legénység megkezdte a mentőcsónakok leengedését, de ekkor a felszínre emelkedett a német tengeralattjáró és gépágyúval lőni kezdte a Gairsoppa-t. A hajó 20 perc alatt süllyedt el. A tragédiát a 85 fős - többnyire indiaiakból álló - legénységéből mindössze a másodtiszt, Richard Ayres (képünkön [j]) élte túl.

Az egykori SS Gairsoppa roncsa az ír partoktól 450 kilométerre, délnyugatra nyugszik, amit közel 70 évvel később az Odyssey Marine Exploration kutatóhajója egy  MAK-1M szonár segítségével 2011 szeptemberében fedezett fel. Ezután a 4.500 méter mélységben lévő hajómaradványt egy, a felszínről irányított mélytengeri robottal vizsgálták meg, illetve azonosították. Most a hajótest un. úszóhelyzetben áll a homokos fenéken, oldalán hatalmas torpedó ütötte sérülés van.

A Gairsoppa-ból felszínre hozott hatalmas ezüstkincset Bristolba szállították, melynek az eladásából származó bevétel 80 százalékát a kincsvadászok, 20 százalékát pedig a brit kincstár kapja…


Szerkesztőségi összeállítás a mult-kor.hu cikke alapján