A hadizsákmány bosszúja,
azaz az ötödiknek magtalált Osztrák-Magyar hadihajó,
a Ferenc József cirkáló


1918. október 31-én 16 óra 45 perckor az Osztrák-Magyar monarchia hadiflottája végleg bevonta hadilobogóját, melyet addig ellenség előtt egyetlen hajója sem tett meg. November 5-én az antant erők megszállták a monarchia hadikikötőit, közöttük Cattarót, és lefoglalták a hadiflotta ott állomásozó egységeit. Ezek között volt az 1889-ben vízrebocsátott, 4000 tonna vízkiszorítású, 98 méter hosszú cirkáló, a Ferenc József, hivatalos nevén: SMS Kaiser Franz Josef 1.

A hajót a lefoglaló francia tengerészek zsúfolásig megtöltötték "zsákmányanyaggal" és a Punta d'Ostro parti erőd előtt lehorgonyozták. Az ezt követő éjszakai viharban a hajó "ismeretlen okokból" felborult és elsüllyedt a francia legénységgel együtt.

 

A parancsnoki híd és a megdölt fedélzet

A hajót több éve szeretnénk lefilmezni, lefotózni és kutatni, de a roncs helyzete ezt eddig nem tette lehetővé, mivel Montenegró és Horvátország határán van, és egyik ország hatóságai sem engedélyezték a merülést.

2007. július 22-én végre sikerült nekem (Czakó Lászlónak) és Kovács Attila búvár barátomnak a roncson merülni. Kovács Attila ismeretségének köszönhetően a Zágrábi TV stábjához csatlakozva, a horvát rendőrség búvárcsoportja és a Horvát Kulturális és Természeti Örökségvédelmi Minisztérium képviselőjének kíséretében.

A hajóroncs 43 méter mélyen fekszik oldalára borulva. A két világháború között jugoszláv katonai búvárok az ágyúit leszerelték, a lőszereket kiemelték. Az ágyúkat Montenegró fővárosában Cetinjében a polgármesteri hivatal elé kirakták, mint háborús emléket.

A merülést jó látási viszonyok között végeztük, melynek teljes időtartama több min 75 perc volt. Ennek csaknem fele, úgynevezett "kizsilipelés", azaz lassú, lépcsőzetes felemelkedés, ami igen unalmas dolog.

A csónakfedélzet (a rádiófülke és a szellőzőkürtő maradványa) és
a jobb oldali középső, 15 cm-es üteg helye

A jó látási viszonyok lehetővé tették, hogy az egész merülésről végig videó felvétel és fotódokumentáció készüljön.

Sikerült megfejteni az elsüllyedés valószínű okát is. A jobb oldali főhorgony nem volt leeresztve, így a túlterhelt, viharba került hajót a bal oldali horgonylánc húzása egyre jobban a bal oldalára billent és végül felborult. A jobb oldali főhorgonyt, ami most is a helyén van, lefényképeztük.


A lövedékekből kiszóródott, kötegelt "makaróni" róbbanóanyag (nitrocellulóz)

Érdekesség még, hogy a Ferenc József cirkáló testvérhajója, a Kaiserin Elizabet, azaz az Erzsébet császárné (Ferenc József felesége) szintén elsüllyedt, csakhogy Kínában Csingtau kikötőjében. Az ágyúkat erről is még az elsüllyedés előtt levették az osztrák-magyar tengerészek. Ezekkel az ágyúkkal lőtték (a partról) a japánokat, míg volt lőszerük, és a hajót pedig a fenékszelepek megnyitásával elsüllyesztették az 58 méter mély vízbe, hogy ne kerüljön az ellenség kezére.

Emlékeztetőül: az eddig általunk megtalált és dokumentált Osztrák-Magyar hadihajók roncsai:
- Szent István csatahajó 20.000 tonna 150 m hosszú 70 méter mélyen
- Streiter romboló 400 tonna 66 m hosszú 65 méter mélyen
- Zenta cirkáló 2.300 tonna 92 m hosszú 75 méter mélyen
- Flamingó (26 sz, torpedónaszád) 78 tonna 39 m hosszú 45 méter mélyen
- Ferenc József cirkáló 4.000 tonna 98 m hosszú 43 méter mélyen


BÚVÁRINFÓ, 2007. AUGUSZTUS


CZAKÓ LÁSZLÓ

Kapcsolódó anyag:
Újra hadilobogót kap a Ferenc Józsed cirkáló roncsa ›››