KÖRNYEZETI KATASZTRÓFA A FEKETE-TEGEREN

2007. NOVEMBER 28.

Szinte minden média beszámolt arról, hogy november 11-én, vasárnap, a Fekete-tengeren az utóbbi évtizedek állítólag legsúlyosabb viharában 12 hajó - köztük 8 orosz - szenvedett balesetet a Kercsi-szorosban. Négy hajó elsüllyedt, hat a horgonyról leszakadva zátonyra, illetve partra sodródott, és két hajó súlyos károkat szenvedett, több hajós eltűnt, illetve életét vesztette.

A Volganeft-139 nevű orosz tanker (képünkön a süllyedő hajó) kettétört, és tartályából 1300-2000 tonna pakura, másik két teherhajóból 4.000 tonna kén került a vízbe. (Egyes szakértők szerint a rendelkezésére álló adatok szerint a meglehetősen idős Volganyeft-et az úgynevezett párizsi memorandum szerint már üzemen kívül kellett volna már helyezni.) A katasztrófa következtében veszélybe kerültek a fekete-tengeri delfinek és igen nagyszámú madár - 11 olyan madárfaj él a környéken, amely ritka és veszélyeztetett volta miatt szerepel a Természetvédelmi Világszövetség (IUCN) által kiadott Vörös Könyvében - is a környéken. A szakértők azt is elmondták, hogy ez a vándormadarak átvonulási helye, így súlyos környezetszennyezés a területi határokon messze túl mutat. (Megjegyzésre érdemes, hogy számos Magyarországra is eljutó költöző madár útvonala is erre vezet.)

Az elmúlt hetekben megkezdődtek a mentési munkálatok és a károk pontos felmérése. A partok szennyezettségéről a Greenpeace egy megdöbbentő képeket és videót tett közzé a Világhálón.

A jelenleg ismert különböző becslések szerint akár tíz évig is eltarthat a természeti környezet megtisztulása és több százmilliárd rubelt is felemészthet. Egy héttel a fekete-tengeri olajkatasztrófa után még mindig ezrek dolgoztak a kármentesítésen, de a pusztulás végleges mértékét még nem lehet felmérni, állították a résztvevők. Becslések szerint mintegy 15-30 ezer vízimadár esett áldozatul, de még 20 év múlva is gyilkolhat a tengerbe került olaj, mivel az itt élő, vagy az átvonuló állatok hosszú évekig csak szennyezett táplálékot találnak a parton és a tengerben.

Időközben kiderült az is, hogy megint az emberi felelőtlenség és a pénz, a haszon játszotta a főszerepet a katasztrófában: Csempészés és pénzhajhászás okozta a Kercsi-szorosban egy hete bekövetkezett katasztrofális környezetszennyezést - jelentette ki a kercsi halászati és oceanográfiai intézet igazgatója, Borisz Panov, aki egy interjúban kifejtette: a szorosban azért torlódott össze mintegy 150 hajó a pusztító vihar idején, mert tulajdonosaik és kapitányaik meg akarják takarítani a kikötői díjakat és el akarták kerülni a szokásos kikötői ellenőrzéseket. Állításait Viktor Semcsuk, a Krim-félsziget ügyésze megerősítette.

(Az összeállítás a stop.hu, a greenfe.hu, a greenpeac.hu és más Világhálós oldalak alapján készült.)


SZERKESZTŐSÉG