Hírek a nagyvilágból - hajóroncsokról...


A víz alá költözött az őrült, a kislány és a balerinatrió
Két éve vált hosszú környezetvédelmi előkészítés után mesterséges merülőhellyé a floridai Key West előtti partszakaszon a legendás USS Hoyt S. Vandenberg amerikai csapatszállító hadihajó. A mintegy 30-40 méter mélységben nyugvó monstrum augusztus elején képgalériává változott át, miután egy osztrák búvárfotográfus, Andreas Franke tucatnyi nagyméretű fotójával díszítették fel a USS Vandenberg hadihajó jobb oldali fedélzetét.

A tárlaton a művész Vandenberg - Élet a felszín alatt című szürreális, retroérzéssel fűszerezett munkái láthatók. A különleges, mondhatni szeszélyes - számítógépes utómunkákon jócskán átesett - nyomatokon a mindennapi élet különféle pillanatai öltenek formát úgy, hogy azokat a fotós a roncs fedélzetére „dolgozta”. Az alkotások között feltűnik egy lepkehálóval játszó kislány, balerinák táncpróbája, televíziót bambuló tinédzser, mozipénztár előtt várakozó fiatalok, egy kényszerzubbonyos beteg ápolójával, de egy ruhákat teregető hölgy is.

Joe Weatherby, akinek több mint egy évtizedes munkája volt a Vandenberg elsüllyesztésének a levezénylésében, és egyben a projekt szóvivője is, reméli, hogy a tárlat - amelynek képei plexilapok és rozsdamentes acélból készített keretek közé zárva pihennek a mélyben - az év végéig láthatók lesznek.

Az amerikai légierő egykori büszkeségét 2009 májusában robbantották a hullámsírba. A „kibelezett” hajó mintegy 104 másodperc alatt süllyedt a tengerfenékre, és napjaink második leghatalmasabb mesterséges zátonyává lépett elő. Az 1944-ben vízre bocsátott „bárka” 17 ezer tonnát nyomott hajdanán, hossza pedig elérte a 159 métert. A fémóriás utolsó, aktív éveiben főként rakétákat és űrkutatási eszközöket szállított. Az elsüllyesztése több mint 8,5 millió dollárba került, de mivel a nyughelyéül szolgáló nemzeti tengeri park igazi búvárparadicsomnak számít a tengerentúlon, így ez az összeg rövid időn belül megtérülhetett. (Az underwatertimes.com alapján)

Pokoli robbanás rázhatja meg a várost
Az SS Montgomeryt, amely szállítóhajóként szelte a vizeket hajdanán, 1944 augusztusában érte el a végzet: 250 méterre a Medway csatorna közelében egy homokpadon megfeneklett, majd később a robbanószerekkel megrakott 128 méter hosszú hajótest megtört és a mélybe merült mintegy 1400 tonna robbanószerrel a fedélzetén. A tragikus incidenst követően a Montgomeryt eredeti nyughelyén hagyták, nem próbálták kiemelni, nem háborgatták a roncsot, állapotát azonban évről évre folyamatosan ellenőrzik a mai napig is.

Egy, a közelmúltban napvilágot látott jelentés szerint olybá tűnik, hogy a víz alatti maradvány a vártnál rohamosabban épül le. Bár a 2009. és 2010. közötti állapotok között nincs jelentős változás, mégis sorra tűnnek föl az újabb és újabb repedések és lyukak a hajótesten, így megnőtt a fenyegetés, hogy végül össze fog roppanni, ami súlyos következményekkel járhat. A 13 ezer darab robbanószerkezettel - köztük 2800 darab kazettás-, 800 darab egytonnás-, 4500 ezer féltonnás bombával - „megpakolt” roncs esetleges felrobbanása számítások szerint méteres szökőárt gerjesztene a térségben, ereje egy kisebb atombombáéhoz lenne hasonlatos. A bekövetkező természeti kár összege pedig elérhetné az 1 milliárd fontot (336 milliárd forint) is.

Korábban a körzet parlamenti képviselője, Derek Wyatt úgy nyilatkozott, hogy pusztán a folyamatos felmérések hosszú távon már nem elégségesek, éppen ezért cselekedni kellene. Szerinte „két és fél megoldás” létezik a helyzet kezelésére. Egyrészt a maradvány védelmében körbe lehetne venni egy acélkerítéssel, bár egy váratlan detonáció során félő, a kerítés is megsemmisülne további károkat okozva. A másik két megoldás: felrobbantani a roncsot a jelenlegi helyszínén, vagy megpróbálni elvontatni, és máshol megsemmisíteni. (A kentonline.co.uk alapján)

(Válogatás Kollár Krisztián az mno.hu-n megjelent írásaiból)


BÚVÁRINFÓ, 2011. SZEPTEMBER-OKTÓBER