ÚJRA A HULLÁMOKAT SZELHETI A CALYPSO |
2016. JANUÁR 21. |
A Cousteau Society elnöke, Francine Cousteau bejelentette, hogy idén újra a szelheti a tenger hullámait a Calypso, Jacques-Yves Cousteau legendás hajója. Húsz év telt el azóta, hogy Szingapúr kikötőjében, 1996. január 8-án, a délutáni órákban egy uszály a Sárga-tengeri expedícióra készülő Calypsónak ütközött és olyan súlyos sérüléseket okozott a hajónak, hogy az elsüllyedt. Ezzel kezdődött a híres hajó kálváriája. Nyolc nappal később, január 16-án kezdték meg egy óriásdaru segítségével hajó kiemelését. A sérüléseket ideiglenes befoltozták, majd kiszivattyúzták belőle a vizet. Így, a haváriát követőn tizenhét nap múlva sikerült a Calypsót újra úszóhelyzetbe hozni. A hajó ezek után nagy javításokra, felújításokra szorult volna. Az, hogy ez húsz évig húzódott, abban az is közrejátszott, hogy Cousteau kapitány 1997. június 25-én elhunyt. Az azt követő hosszú években számos jogos-jogtalan, esetenként méltatlan vita hátráltatta a Calypso javítását… A fából készült héjazatú, 294 BRT űrrtartalmú, 42 (43?) méter hosszú, 7,6 méter széles, háromfedélzetes hajót eredetileg aknakeresőnek építette 1942-ben az USA-ban, a Ballard Marine Railway Company of Seattle cég. A hajót, akkori nevén J-826-ot az Egyesült Államok Haditengerészete kölcsönadta a Brit Királyi Haditengerészetnek. Jacques-Yves Cousteau a hajót az 1940-es évek végén, Máltán fedezte fel – akkor kompként szolgált –, ami kissé viseletes állapotban volt. Egy titokzatos milliárdos segített a hajót megszerezni, akinek két feltétele volt: az egyik az volt, hogy Cousteau soha többé nem kér tőle pénzt, a másik pedig az, hogy soha nem fedi fel kilétét. A kapitány halála után derült fény a nagylelkű támogató személyére, az ír milliárdos Sir Thomas Loel Guinness volt az, aki évi egy frank bérleti díjért adta át a hajót. A már Calypso névre átkeresztelt hajót 1950. július 19-én Valettában vette meg (át) Cousteau. (A görög mitológiában Calypso, Kalüpszó – jelentése: elrejtem – a titán Atlasz leánya, aki tengeri nimfaként élt szolgálóival Ógügié szigetén. Szerk. megjegyzése) A hajót Máltáról Antibes vitték és számos átalakítást végeztek rajta. Próbaútja 1951-ben Korzika térségében volt, ahová a kapitánnyal tartott a családja is, első felesége Simone Melchior, fiaik, a 12 éves Jean-Michel és a 10 éves Philippe. Az első igazi kutató-felderítő búvárútjára a Calypso 1951. november 24-én indult a Vörös-tengerre. Az elkövetkezendő 45 évben a Calypso – fedélzetén a legendás Cousteau kapitánnyal és legénységével – bejárta a világtengereket. A hajó és Cousteau munkássága szorosan összefonódott. Az évek során a hajón több fejlesztést hajtottak végre. (A Calypsóval, a hajóval, történetével, a nagy expedíciókkal, s az azt segítő járművekkel egy érdekes és nagyon gazdagon illusztrált könyvből, a Cousteau kapitány a Calypso fedélzetén-ből ismerkedhetnek meg az érdeklődők. A kötetet Magyarországon a Cousteau Society engedélyével a Gulliver Könyvkiadó és Kereskedelmi Kft. 1993-ben adta ki. Szerk. megjegyzése) A Calypsót a könyvekből, de főleg a filmekből, TV sorozatokból megismerte a világ. A legendás és kis túlzással búvárok ereklyéjeként is tisztelhető hajó húsz évvel ezelőtti elsüllyedése után bárki úgy gondolhatta, hogy gyorsan a régi fényében szeli majd a habokat, újabb és újabb felfedezésekre indulva. Korábban is említettük, akik így gondolták sajnos tévedtek. A kapitány halála után különféle jogi és gazdasági viták nem hogy a hajó újraindulását, de még az érdemi javítást is megakadályozták. Számos buktató után a Calypso helyreállítása 2007. október 12-én kezdődött meg azzal, hogy megérkezett Franciaországba, a bretagne-i Concarneau-ba, a Piriou hajógyár szárazdokkjába. Azonban innen sem mentek a dolgok gördülékenyen, viták alakultak ki és 2009-ben leálltak a munkák. Hosszabb szünet és az újabb viták, nézeteltérések rendezése után úgy tűnik, hogy nemrégiben nyugvópontjára érkezett az ügy, folytatódtak a felújítások. A Calypsón végzett sok és összetett munka – melyek közül talán a leglényegesebb, hogy a két új Volvo motor került bele – újra önerőből mozgásképessé vált a hajó és elhagyta a hajógyárat. Az is igaz, hogy még véglegesen nem zárultak le minden vita, de a végső rendezés már – remélhetőleg – nagyon, de nagyon közel van. A Calypso felújításáról film is készült, amit az érdeklődők megnézhetnek itt és itt! Úgy tűnik, hogy Francine Cousteu, a kapitány második felesége, a Cousteau Society elnöke bejelentése szerint még idén újra a habokat szelheti a megújult Calypso és újabb felfedezésekre indulhat, ahogyan a néhai kapitány is szerette volna. Mondhatjuk azt, hogy a hajó megkezdheti a harmadik (negyedik?) életét… Várunk Calypso! |
Kollár K. Attila |