A búvárfelszerelések történetéről
|
|||||||
A MASZK A szabad szemmel a vízfelszín alá merülő személy mindent elmosódottan, homályosan lát. Ennek az az oka, hogy szemünk, amelyet egy homorú lencsefelület választ el az előtte lévő külvilágtól, a levegőben való látáshoz szokott. Igaz, a szemlencse fénytörő ereje széles határok között befolyásolható izomerővel (akkomodáció) rendelkezik, azonban ez sem elég ahhoz, hogy a víz alatt a recehártyán éles kép alakuljon ki. (A levegőn a törés indexe 1, a víz alatt ez az érték 1,33.) Amennyiben a szemünket egy párhuzamos falú (plán paralel) üveglap mögé zárt levegőréteggel elválasztjuk a víztől, akkor torzításmentesen - élesen - látunk, azonban mindent kb. 1/3-dal közebb és nagyítva... Az első rendszeresen merülő búvárok biztos, hogy valami szerkezetet eszkábáltak a tiszta látás érdekében. A szakirodalom csiszolt teknőspáncélból, kagylóhéjakból készített "szemüvegeket" említ... A búvárfelszerelések fejlődése során a testet többnyire teljesen befoglaló szerkezeteket készítettek, ahol a látást "viszonylag egyszerűen" egy, vagy két ablakkal oldották meg. (Utalunk Lethbidge búvárhordójára, Klingert búvárgépére, vagy a különféle sisakos búvárfelszerelésekre.) Hans Hass könyveiből tudjuk, hogy az 1920-as évek második felében már ipari méretekben gyártottak vízhatlan búvárszemüvegeket, melyeket elsősorban a dél-tengeri gyöngyhalászok használtak. Ezek kétablakos, "kaucsukból és üvegböl készült apró holmik" voltak, viselőjük orrát fedetlenül hagyták. Az ilyen felszereléseknek több hibája is volt: nem lehet a víz alatt a belekerült vizet eltávolítani, nem lehet a szemüveget kiegyenlíteni, ami akár súlyos barotraumás károsodást is okozhat. Sőt, könnyen előfordulhatott, hogy az ablakok nem voltak egy síkban, ami pedig a zavartalan, jó látás egyik alapfeltétele. Ennek ellenére sok búvár használt a hősi időkben ilyen felszerelést. Később ún. orrcsipesszel egészült ki a búvárok felszerelése, ami megkönnyítette a Valsalva manőver végrehajtását, s megakadályozta, hogy a víz az orrba hatoljon. A könnyűbúvárkodás elterjedésével a búvárszemüveg átalakult búvármaszkká: olyan felszerelés készült, mely az orrot is magába foglalta.
Az első maszkokban nem lehetett még az orrot befogni, tehát a búvár vagy orrcsipeszt használt, vagy a maszktestet nyomta kiegyenlítéskor az orrához. Érdekesség, hogy napjainkban az Aqua-Lung újra gyárt ilyen nosztalgia maszkokat. A kezdeti időben is gyártottak már kisebb-nagyobb légterű, egy, illetve kétablakos maszkokat. A látótér megnövelése érdekében - már az 1960-as években - kitalálták az ún. oldalablakos panoráma maszkokat, később pedig a víz könnyebb eltávolítása érdekében szelepet szereltek a maszktestbe. A maszk alapvetően optikai felszerelés, így érthető, hogy a látáskorrekciót biztosító ún. dioptriás üvegek is régen rendelkezésre állnak. Az elmúlt évtizedekben többféle érdekes kísérleti maszkkal is találkozhattak a búvárok. Ilyen volt a "nem párásodó" ablak, illetve bevonat, ami sajnos egy nem túl hosszú idő után elvesztette hatását, s az egyszerűbb társaihoz hasonlóan a merülés előtti kezelésre szorult. Nem terjedt el a búvárok körében a színkorrekciós ablakú maszk sem. Az elmúlt években került kereskedelmi forgalomba a víz alatt is "valóságos látást" biztosító - tehát a nagyítást kiküszöbölő - maszk, pontosabban rendszer (korábban Söphen László számolt be lapunk hasábjain erről az újdonságról). S mi lehet a maszk fejlődésének további útja? A maszk ablakára vetített búvárkomputer információk vitathatatlanul érdekes megoldás és a fejlődés útja lehet, azonban - legjobb tudomásunk szerint - ilyen felszerelést még csak kiállításon mutatott be a Kochran cég... A LÉGZŐCSÖ "A légzőcső életbiztonságot szolgáló felszerelés a légzőkészülékes merülések alkalmával, mivel nagymértékben megkönnyíti a vízfelszínen történő úszást, illetve tartózkodást." - állítja minden búvároktatási rendszer e hasznos, fontos, biztonsági felszerelésről. (Ne tévesszen meg senkit, hogy időnként - sajnos nem ritkán - láthat búvárokat, sőt merülésvezetőket, búvároktatókat is, akik e felszerelés nélkül indulnak nyílt vízi merülésekre...) A légzőcsövet - véleményem szerint - Leonardo da Vinci találta fel. Állításomat a mester által készített, és korábban már lapunkban közölt vázlatra, s a búvárfelszereléssel kapcsolatos gondolataira alapozom. Da Vinci vázlatának részlete ("...a légzőcső felső nyílása tömlőkhöz, vagy faúszókákhoz erősítve látható a víz felszínén") és búvársisak légzőcsővel (2. ábra), lehetséges, hogy Leonardo „találmánya” alapján készített fantázia rajz.
A légzőcsövet az 1950-es években kezdték el a kedvtelési célú búvárok széles körben használni és tették az alapfelszerelés részévé. Megjegyzésre érdemes, hogy az első sportbúvárokról - az első kedvtelési célú búvárklub 1932-ben Párizsban alakult, tagjai a klubot alapító Yves Le Prieur légzőkészülékét használtak - készített fotográfiák arról tanúskodnak, hogy ök akár szabad tüdővel, akár légzőkészülékkel merültek nem használtak légzőcsövet. Érdemes ilyen szempontból megnézni Hans Hassról, vagy Jacques-Yves Cousteau-ról és búvártársaikról készült első képeket, melyeken soha nem látunk légzőcsövet. Az 1950-es évek második felétől, a 1960-as évek elejétöl azonban a búvárújságok fotóin szereplő búvárokról szinte soha nem hiányzik a légzőcső, és a búvárfelszerelés gyártók katalógusai is számos változatot ajánlanak. A sárguló prospektusok lapjain egyaránt megtalálhatók a "hajlított" modellek, a merev csőből és az alsó hajlatot flexibilis bordás csőből kialakított csövek. Már a "kezdetek kezdetén" is ajánlottak a gyártók "felsőszelepes" légzőcsöveket, ahol úszókkal, sőt pingponglabdával igyekeztek biztosítani, hogy ne kerüljön a csőbe víz. A ún. "S" alakú légzőcsövek használhatatlansága - sőt veszélyessége - hamar kiderült, viszont a gyártók "feltalálták" a maszkkal egybeépített légzőcsövet, sőt az iker légzőcsöves "búvárszemüveget" is. (Ezek az újítások is a búvárok részére használhatatlanoknak bizonyultak.) Érdekes gyártói kísérlet volt a 1970-es években az ún. teleszkópos légzőcső. Ennek a felszerelésnek az volt a lényege, hogy a készülékkel merülő búvár egy viszonylag rövid légzőcsövet viselt a maszkpánthoz rögzítve. A felszíni úszás alkalmával a csőből egy "toldatot" lehetett kihúzni, ami a szokásos méretűre hosszabbította meg a csövet. "Régen" nem voltak olyan "szigorú" felszerelés viselési szabályok, mint napjainkban, pont ezért akkor a búvárok tetszésük szerint jobb-, vagy baloldalon viselték a légzőcsövüket, de az is előfordult, hogy a lábukon hordott búvárkésük mellé tűzték. Sajátos megoldás volt az 1970-es években az "ólomövbe" tűzött légzőcső, amit az elvesztés ellen - gyárilag elláttak - egy nyakba akasztható madzaggal. (Ez a megoldás is kiment a divatból...) Mintegy tizenöt éve alakult ki a légzőcső - napjainkban minden búvároktatási rendszer által elfogadott és tanított - kötelező viselési szabálya: a maszk bal oldalán, a pánthoz rögzítjük. Az 1980-as évektől kezdve a légzőcsővel, ezzel a viszonylag egyszerű felszereléssel kapcsolatban (is) a gyártók igyekeztek "újdonságokat" kitalálni. Először megjelentek a felső hullámvédők, majd a víz eltávolítását megkönnyítő - igen hasznos újításként - alsó szelep. Végül kifejlesztették a teljesen "száraz" (alsó-felső szelepes) modelleket. Néhány éve kapható a "karikába hajtható" légzőcső, amely az "ajánlat szerint" jól elhelyezhető a búvármellény zsebében (!). Úgy gondolhatja a T. Olvasó, hogy eljutottunk a légzőcső fejlesztés végső határához. Nos, nincs így. Egy búvárbarátom egy karib-tengeri túrájáról - főleg amerikai búvárok látogatták az ottani merülőhelyeket - egy igen "érdekes" légzőcső "kiegészítőt" hozott, melyet ott szinte mindenki használ. A kiegészítő egy, a légzőcsőhöz rögzíthető arasznyi búvárzászló, mely a felszínen úszó búvárra hívja fel a vízi járművek figyelmét. Van azonban, ami a zászlócskán is túltesz. Néhány éve kapható olyan légzőcső, melybe a gyártó egy "sétáló magnót" épített be, nehogy a csend világába bepillantani vágyó a szabadtüdőzés közben hiányát érezze kedvenc zeneszámainak... Nem hiszem, hogy ezen túl lehet tenni, de kár lebecsülni a gyártót, s a kereskedőt... Végezetül megemlítem, hogy az írásban tudatosan nem használtam a légzőcső angol nevét, lévén a felszerelésnek van megfelelő magyar elnevezése... AZ USZONY Az ABC felszerelés harmadik eleme, az uszony az alapfelszerelések közül a "legfiatalabb". Az első uszonyt - ismereteink szerint - 1933-ban készítette el egy francia tengerésztiszt, Louis de Corlieu. A felszerelést szabadalmaztatás után bemutatta a haditengerészet képviselőinek, azonban nem sikerült az érdeklődésüket felkelteni. Néhány évvel később azonban bekövetkezett a siker: egy tengerentúli üzletember - miután személyesen kipróbálta az uszonyt - szerződött a feltalálóval és megkezdte e fontos alapfelszerelés sorozatgyártását. Az uszony jelentőségére felfigyelt az USA haditengerészete is, s már a szerződést követő évben hadrendbe állították.
Annak, hogy a búvárfelszerelések közül az uszony alig 80 éves múltra tekint vissza, az okát a korábbi búvárfelszerelések jellegében, használatukban kell keresni. Hosszú századokon keresztül a felszerelés feltalálók-gyártók a felszín alá merülő embert a szárazföldön megszokott módon "mozgatták": a búvár a fenéken gyalogolt.
Megjegyzésre érdemes, hogy az uszony feltalálása előtt több mint 400 évvel Leonardo da Vinci a búvárfelszereléséről fennmaradt vázlatán szerepel egy "uszonykéz", mely a búvár haladását segítette. (Leonardo búvárfelszereléséről részletes ismertető lapunk májusi számában jelent meg.) Az uszony - viszonylag - rövid története egyszerűen megmagyarázható. A háromdimenziós mozgásra, a nagy távolságok "bejárására" csak a felszíntől független búvárnak - némileg leegyszerűsítve a kérdést, a könnyűbúvárnak - van lehetősége. A könnyűbúvár helyzetváltoztatása - többnyire - úszva történik. Közismert, hogy a segédeszköz nélkül úszó személy a haladáshoz szükséges erő 80%-át a karjaival fejti ki. Ennek az az oka, hogy a lábaknak viszonylag kicsi a hatékony hajtófelülete. Mivel a búvár az úszáshoz karjait nem használja, hogy megfelelő sebességgel, hatékonysággal tudjon mozogni a víz alatt, ahhoz a lábak felületét az uszonyok segítségével meg kellett növelni. A könnyűbúvár sport elterjedésével viszonylag hamar kialakult az uszonyok - máig is használatos - két alapvető típusa: a pántos- és a zártuszony. (Ez utóbbit gyakran nevezik - logikailag helytelenül - papucsos uszonynak.) Az első uszonyok - általában - kisebb felületűek voltak és gyakran lágy(abb) gumiból készültek. A búvárok-fejlesztők-gyártók hamar rájöttek a kis felületű, lágy uszonyok hátrányaira, s rövidesen megjelentek a kemény, nagy(obb) felületű modellek is. Az ilyen uszonyok kiválóak a gyorsabb úszáshoz, vagy nagyobb erőkifejtéshez, azonban esetenként túlságosan megterhelték a búvár lábizmait, mely kellemetlen (súlyos) következményekhez, izomgörcsök kialakulásához is vezethet. Pont ezért az uszonyfejlesztők figyelme a szelepes-réselt uszonyok kialakítása felé irányult. Ezeknek a modelleknek az a lényege, hogy az uszony hasznos munkavégzésekor (tehát a húzás alkalmával) egy "összefüggő felület" hajtsa a búvárt, míg a "visszamozgatáskor" a felület a rés, vagy a szelep kinyílása miatt lecsökkenjen, és kevésbé terhelje az izmokat. A szelepes-réselt uszonyok "harcából" végül az utóbbiak kerültek ki győztesen: napjainkig gyártanak ilyen felszereléseket. Az egyik első, híres réselt uszony a kétcsatornás JET-FIN volt, mely az 1960-as évek vége felé volt igen közkedvelt. Természetesen szinte minden jelentős felszerelésgyártó piacra dobott két-három-négy, sőt ötcsatornás, igen kemény anyagból készült merev uszonyokat. A magyar búvárok körében ezekből a modellekből a POSEIDON cég UNIFIN-je volt a legismertebb, legelterjedtebb.
A FARALLON cég (USA) az 1970-es évek elején FARA-FIN néven egy egészen újszerű megoldású uszonyt tervezett: a rögzítést a búvár lábszárára helyezte át, s a könnyebb mozgatást egy "dugattyú" segítette. A búvárversenyzők is jelentős fejlesztéseket hajtottak végre az uszonyokon a számukra kiemelt jelentőségű sebesség növelése érdekében. Először ún. rétegelt műanyag lemezekkel meghosszabbították a hagyományos "gumi" uszonyokat, így a megszokottnál sokkal nagyobb felületet értek el. Később a még nagyobb sebesség érdekében kifejlesztették az ún. delfin uszonyt. (Megjegyzem, hogy később mindkét típus a szabadtüdős búvárok körében is népszerű lett, s több felszerelésgyártó kínálata között is szerepelnek ilyen modellek.)
Az 1990-es évek elején egy új technikai megoldással álltak elő az uszonyokat gyártó cégek. Az uszonyok egyes részeit kemény, míg más felületeit lágy anyagból készítették, majd a későbbiekben ezeket a "vegyes" keménységű felszereléseket résekkel, nyílásokkal, illetve különféle bordázatokkal látták el. Az újszerű elgondolásokon alapuló modellek közül az első a TECHNISUB cég IDEA 3 elnevezésű uszonya volt. Az első (?) "kombinált anyagú" uszony megjelenését követően mintha megtáltosodtak volna a felszerelésgyártó cégek fejlesztőmérnökei, s "elszabadult" a fantáziájuk.
Ennek eredményeként legalább fél tucat újszerű, egyéni megoldású uszony került piacra. A teljesség igénye nélkül említem meg a Mares Volo-ját, melyen a kemény és lágy anyag kombinációján túl aszimmetrikus formájú rések találhatók, vagy a sajátos formájú Mantát, a Seac Sub termékét. Az "év uszonya" megtisztelő címet nyerte el a TUSA két, egymás alatt, különálló lemezből készült Platina fantázianévre hallgató felszerelése. Az elmúlt években újdonságot jelentett a középen "hasított" uszonyok megjelenése. Egészen sajátos csoportot képeznek a Force Fin uszonycsalád tagjai. Ezek a felszerelések a vízi élőlények uszonyainak formáját veszik alapul, s a rögzítésük is alapvetően eltér a "hagyományosokétól". Anyaguk - állítólag - elnyűhetetlen, s további érdekességük az uszony végein található különféle, cserélhető kiegészítők, melyek - elsősorban - a mozgás irányításában játszanak szerepet. (Igaz, már jó két évtizeddel ezelőtt történt kísérlet a tengeri élőlények uszonyát modellező uszonyforma alkalmazására, azonban akkor a feltalálót (Bob Evans) nem értette meg kora.) A legutóbbi idők újdonságát a technikai búvárok találmánya jelenti: a minden búvár "rémálmát" jelentő merülés közbeni pántszakadás elkerülése érdekében a gumi uszonypántokat egy fémrugóval helyettesítették... Érdekesség, hogy az idők folyamán az uszony hossza egyre növekedett. Amennyiben az előző részben bemutatott régi uszonyokat, vagy Rádai Ödön saját készítésű uszonyát (a felszerelés képe a www.magyarbuvar.hu Világhálós oldal, "Múzeum" aloldalán található) összehasonlítjuk a modern uszonyokkal, jelentős méretkülönbséget tapasztalunk. A BÚVÁRKÉS "A búvár kése nem fegyver, hanem életbiztonságot szolgáló szerszám, mely segítségével a víz alatt beszakadt kötelekbe, horgászzsinórokba, vagy hálókba történő beakadás esetén magát, vagy társát ki tudja szabadítani."
Már a régi idők készülékkel merülő búvárainak felszerelési tárgyai között megtaláljuk a búvárkést. Elképzelhető, hogy az "ősbúvárok" fegyvernek vitték magukkal a kést, amikor "...a víz alá merülés a félelmetes ismeretlenbe történő behatolást jelentette ... és ez egyetlen fegyvere volt a képzelet világában élő és ott rá leselkedő szörnyekkel szemben...". Szerény véleményem szerint a régi búvárok nem azért viseltek kést, hogy szembeszálljanak a szörnyekkel, hanem sokkal inkább azért, hogy amennyiben elakad a légtömlőjük, vagy vezetőkötelük, ki tudják magukat szabadítani...
A "régi" búvárkések általában nagy, nehéz, robosztus vágóeszközök voltak, melyeket a búvárok az övükre csatolva viseltek. Az első könnyűbúvárok "átvették" az elődöktől a kés, mint fontos felszerelési tárgy használatának szokását. Igaz, nem volt tömlőjük, vezetőkötelük, mely elakadhatott volna, azonban a beszakadt kötelek, főleg a színtelen damilok (horgászzsinór) elakadási veszélyt jelentettek a kékség három dimenziójában szabadon mozgó, lebegő búvárokra. (S arról sem szabad megfeledkezni, hogy az első könnyűbúvárok körében igen népszerű volt a víz alatti vadászat, amikor is a kés szükséges eszköz a gyilkolás befejezéséhez.) A könnyűbúvárok - a kezdetekben - két újítást hajtottak végre a búvárkéssel kapcsolatosan. Az egyik az volt, hogy a kés helyét a derékról az alsó lábszárra helyezték át. Nem szükséges hosszadalmas magyarázat, hogy ez miért történt: egyrészt a légzőkészülék és az ólomöv hevederei, illetve az ólomsúlyok akadályozták a tok rögzítését, illetve a kés könnyű és gyors elővételét. A másik újítás az volt, hogy a "régi" késekkel szemben olyanokat kezdtek használni, melyek úsztak a vízben, tehát, ha a búvár elejtette kését, azt a felszínen megtalálhatta. Érthető volt ez az újítás: a nehézbúvárok a fenéken tartózkodtak, s ha elejtették késüket, általában könnyen megtalálták azt, ezzel szemben a víz között lebegő könnyűbúvárnak lényegesen kisebb az esélye, hogy a leejtett kést újra birtokba tudja venni. A magyar könnyűbúvárok kezdetben házilag készítettek búvárkést maguknak.
A "Békaemberek" című 1962-ben kiadott könyv egy "célszerűen kiképzett búvártőr típust, a megfelelő méretezés feltüntetésével" ajánlott a búvároknak (ld. a mellékelt ábra), a markolat anyagának parafát, a tok elkészítését pedig műanyagból, vagy gumilemezből javasolta. Az "úszó" búvárkés azonban nem csak házi kivitelezésben készülhetett, az adott korszak felszerelésgyártó cégei is ajánlottak ilyen termékeket. (A képen a MARES cég parafa- és műanyag markolatú "úszó" búvárkései láthatók.)
Azután lassan kimentek a divatból ezek a kések - talán nem váltották be a "könnyű megtaláláshoz" fűzött reményeket, de lehet, hogy a parafa markolat nem bizonyult elég tartósnak - és megjelentek a fém- és műanyag markolatú, még mindig tekintélyes méretű búvárkések. A T. Olvasóink közül a legrégebbi búvárok még biztosan emlékeznek a krómsárga tokban, robosztus alumínium markolattal büszkélkedő FERUNION búvárkésre, mely az 1970-es évek elején egyetlen egy magyar búvár lábáról sem hiányozhatott...
Az évek során azután a búvárkések is kisebb-nagyobb változásokon mentek keresztül. A kard kosarára emlékeztető markolat megoldás nem volt népszerű a búvárok körében, ezért csak néhány évig volt a gyártó Technisub ajánlatában. Az első komoly változás a méret csökkenése volt, az 1990-es évek elejére - kis túlzással - szinte miniatürizálódott ez a felszerelés. A kis méretű kések - látszólag - nagyon jó kis szerkezetek: könnyűek, kevésbé akadnak be, sőt a lábszáron kívül könnyen elhelyezhetők az alkaron, a búvármellényen, esetleg annak bordáscsövén. (Az előzőekben említettekből kiderül, hogy a búvárkés viselésének helye is változott.) Vitathatatlanul sok az előny, s az is igaz, hogy - szerencsére - ritkán van szükség a használatára, viszont egy vastagabb kötél, esetleg háló "elnyiszatolása" meglehetősen bonyolult feladat lehet. A gyártók meglehetősen régen ajánlanak a merülésekhez búvár "zsebkéseket". (Becsukható pengéjű kés.) Érdekes, hogy ezek a típusok - annak ellenére, hogy szinte mindig valamilyen modell megtalálható a különböző gyártók termékajánlóinak lapjain - nem terjedtek el a búvárok körében. Lehet, hogy sokan nehézkesnek tartják a víz alatt a penge kinyitását, ami igaz is lehet, főleg kesztyűben. Lehet, hogy a zsebkés tárolásának nem találták meg az ideális megoldását.
Több felszerelésgyártó a kést valóságos szerszámmá alakította át: a sima és fűrészes él mellett kötélvágót, csavarhúzót, (sörnyitót!), villáskulcs vájatokat alakítottak ki a pengén, sőt azt még mérő beosztással is ellátták. Készültek olyan kések is, melyek a használatkor az esetleges véletlen sérüléseket akarták kiküszöbölni, ezért a kések végét letompították, sőt előfordult, hogy az egész kés nagy szilárdságú műanyagból készült, s csak az élek voltak fémből.
A tömegessé váló búvárkodás - sajnos - a víz alatti élővilág véletlen pusztításával is jár. Az viszont még sajnálatosabb, hogy vannak olyan felelőtlen és lelkiismeretlen búvárok, akik késüket nem rendeltetésszerűen használják: a lemerülés után előveszik, s kezüket "mesterségesen meghosszabbítják" azzal, gondolván, így nyugodtan "piszkálhatnak" bármit, ők nem sérülnek meg. Az ilyen - teljesen helytelen és elítélendő - gyakorlat, viszont az élővilág pusztítását eredményezi. Többek között ezért is sok népszerű merülőhelyen nem nézik jó szemmel a késsel is felszerelt búvárokat, még akkor sem, ha az a merülés teljes időtartama alatt a tokjában marad. Sőt, vannak olyan merülőhelyek is, ahol tiltják a búvárkés viselését. Ez viszont veszélyezteti a búvárt, mivel elakadás esetén a kés hiányában nem tudja elvágni az öt fogva tartó kötelet. Többek között ezért is az elmúlt években megjelentek a kisebb-nagyobb kötélvágók és a búvárollók. (Megjegyzésre érdemes, hogy egy ollóval sokkal könnyebb egy hálót szétvágni, mint késsel.) Tudomásom szerint a búvárkések körében a legutolsó, újdonság számba menő ötlet az olyan búvárkés, mely egyúttal olló is... A BÚVÁRRUHA A búvárruha alapvető feladata, hogy biztosítsa a merülő testének hő védelmét, és óvjon a sérülésektől is. A merülés során a búvár testhőmérsékletének csökkenése - erre a természetes vizek legmelegebbikéiben is számítani kell - korlátot szab a merülési időnek, és amennyiben a lehűlést a búvár figyelmen kívül hagyja, annak súlyos következményei is lehetnek. A modern kor egyik első búvárának, az osztrák származású híres fotográfus, író, biológus Hans Hassnak tulajdonítják a mondást, mely szerint a búvárok legnagyobb ellenségei nem a cápák, hanem a hideg víz...
Az antik- és középkori búvárábrázolásokon a merülök viseltek több-kevesebb ruhát, azonban nem bizonyított, hogy azzal testüket a lehűléstől, a sérülésektől óvták. Az első búvárruhának John Lethbridge által 1715-ben megalkotott "merülőhordót" tekinthetjük. Igaz, az abroncsokkal összefogott fából készült szerkezet elsődlegesen a levegő tárolására szolgált, viszont a benne elhelyezkedő búvár testét is megóvta a lehűléstől. Véleményemet arra alapozom, hogy Lethbridge 30 perces merüléseket is végrehajtott 15-16 méteres mélységben, dolgozott Portugália partjainál, ahol víz hőmérséklete igencsak indokolttá teszi a test hő védelmét. Klingert "búvárgépe" volt a következő "búvárruha": a szerkezet a fejet és a testet teljesen beburkolta, viszont a végtagok szabadon maradtak. Ez a szerkezet is elsődlegesen - tömlőn segítségével - a levegő biztosítását szolgálta, viszont a búvárgép ruhaként is szolgált. A német feltaláló az 1790-es évek végén az Oderában merült és dolgozott búvárgépével, tehát itt is indokolt a test hő védelméről beszélni. A búvár testének "maradéktalan" védelmét a nehézbúvár felszerelés feltalálása-kifejlesztése oldotta meg... A búvár testének "maradéktalan" védelmét a nehézbúvár felszerelések feltalálása-kifejlesztése oldotta meg... Egyes szakértők véleménye szerint az első nehézbúvár felszerelést valószínűleg a XVIII. század elején, egy ismeretlen feltaláló készítette. Ennél a felszerelésnél - s természetesen az azt követő továbbfejlesztett változatoknál (L. Nacross, J. R. Campbell, A. Siebe, az 1830-as évek közepén) is - a búvárharangból kialakult sisakhoz egy vízhatlan ruha kapcsolódott.
A felszíntől független búvárkészülékek megalkotása a búvárruhákkal szemben is új elvárásokat támasztott. Talán az első, "önálló" búvárok által használt öltözetet a II. Világháború előtt, az olasz haditengerészet úszóharcosai részére fejlesztették ki. Ez egy rugalmas gumifóliából készült zártrendszerű búvárruha volt. A kedvtelési célú sportbúvárkodás elterjedése is jelentős változásokat eredményezett a búvárruhák fejlődésének történetében. Az első sportbúvárok általában ruha nélkül merültek, ezért nagyon sokat fáztak. J. Y. Cousteau a "Csend világa" című könyvében így írt ezekről a hősi időkről: "Mivel nagyon fázós vagyok, heteket töltöttem gumiruhák ragasztásával. Az első ilyen öltözékem (1938-ban készítette a Kapitány, ld. mellékelt kép. - Szerz. megjegyzése.) különösen nevetséges volt, olyan voltam benne, mint valami vízi Don Quijote. A második óriási pólyához hasonlított. ...Csak 1946-ban végeztem el az utolsó simításokat "állandó térfogatú"-nak nevezett ruhámon, amelyet azóta is használunk... Az idézetben említett "állandó térfogatú", CV Phoque elnevezésű ruha gyorsan népszerűvé vált a búvárok körében. Ez a víz alatti öltözet egy ún. nyakbebúvós, levehető ablakkal ellátott zárt fejrészű, a fejen és a bokákon kieresztő szelepekkel ellátott zárt rendszerű szárazruha volt. (Napjaink búvár "közbeszédében" gyakran a szárazruhát is - helytelenül - zárt ruhának nevezik.) A lemerülés alkalmával a külső nyomás növekedése a ruhát összenyomta, ezért a nyomás kiegyenlítéséhez a búvár kilélegzett levegőjét a ruhába fújta. Felemelkedéskor a ruhában kitáguló levegő a búvár beavatkozása nélkül, automatikusan, a testhelyzettől függően, éppen legmagasabban lévő szelepen keresztül eltávozott, ezért a ruhában - szinte mindig - "állandó térfogat" uralkodott...
Az 1960-as évek kényszerből találékony hazai búvárszabóiról
szóló kitérő után kanyarodjunk vissza a neoprénből készült, nedves búvárruhákhoz.
AZ ÓLOMÖV Szinte biztos, hogy már az első ősbúvárok rájöttek, hogy egy kezükben tartott kő segítségével könnyebben tudnak lemerülni. Később a búvárok a technikájukat továbbfejlesztették: a köre egy kötelet köttetek, amivel a társuk a súlyt a felszínre tudta húzni, s így nem veszett el a munkájukat segítő fontos felszerelési tárgy. Az angol John Lethbridge 1715-ben egy felszínről mozgatható, egyszemélyes merülőhordót készített. Később a feltaláló megoldotta a szerkezet önálló mozgatását is: a lemerüléshez a hordó oldalán súlyokat helyezett el, amit felemelkedéskor leoldott a búvár. Klingert, német búvár az általa 1797. körül kifejlesztett "búvárgépének" derékmagasságában horgokra akasztott vassúlyok segítségével tudta a lemerülést és a felszínre emelkedést szabályozni.
Az angol W. H. James 1825-ben szabadalmaztatott egy búvár készüléket, melynek az volt a lényege, hogy egy övszerű tartályban lévő, kb. 30 bar induló nyomású levegő készletből lélegzett a búvár. A tartály alja ólomsöréttel volt megtöltve, amit felemelkedéskor a búvár kiengedett. Cousteau kapitány és búvárai - sok más búvár felszerelési tárgy mellett - egy biztonsági, egyetlen mozdulattal nyitható ólomöv csatot is kifejlesztettek, mely az 1960-80-as években a magyar búvárok körében is nagyon népszerű volt. A KIEGYENLÍTŐ TÉRFOGAT
A fejlesztők, hogy a búvárgallérokat még biztonságosabbá tegyék, egy szén-dioxid patronos "autonom" feltöltő szerkezettel látták el azokat. Néhány év alatt bebizonyosodott, hogy az új feltöltési lehetőség nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, mivel nem, hogy a búvár biztonsága növekedett volna, hanem gyakran okozott balesetet mind a gyorsfeltöltő, mind pedig a széndioxid gáz. A veszélyek felismerése után a patronos gyorsfeltöltők eltűntek a búvárgallérok tartozékai közül. Először az USA-ban, majd Európában az 1980-as években megjelentek a mai búvármellényekhez hasonló felszerelések, melyek az 1990-es évek elejére a kedvtelési célú búvárok körében teljesen kiszorították a gallérokat. Érdekesség, hogy az 1980-as évek elején az USA-ban számos felszerelésgyártó ajánlott a palack mellett elhelyezett (lényegében azt patkóalakban körbefogó) kiegyenlítő térfogatokat. Ezek a felszerelések ránézésre igen hasonlatosak voltak a mai technikai búvármellények nagy űrtartalmú levegőtárolóihoz. Egyes gyártók merev burkolattal védték a sérülékenynek vélt kiegyenlítő térfogatokat. A BÚVÁRMŰSZEREK Az első levegőellátó rendszereket használó búvárok - a legjobb tudomásunk szerint - nem használtak búvárműszereket. A merülések sarkalatos adatai közül a mélység - általában - adott volt számukra, mivel többnyire lehorgonyzott vízi járművekről merültek. A merülési időnek leginkább az egyéni emberi teljesítményük, a kifáradás és a fázás szabott határt. (Közismert, hogy a régi búvárok között gyakori volt a "búvárbetegség".) A búvároknak a levegőkészletükkel pedig nem igen kellett foglalkozniuk, hiszen a felszínről, tömlőn keresztül kapták. A búvár egészségügyi ismeretek fejlődése a mélységre és a víz alatt töltött idő jelentőségére irányította a figyelmet. Ez azonban még nem tette szükségessé, hogy a búvár a víz alá műszereket vigyen, hiszen a mélységet a merülés előtt meg tudták mérni (pl. mérőónnal), az időt pedig a felszínen a merülés segítői figyelhették. Az első - általunk fellelt - búvárműszerek az 1910-es évek végéről származnak. A Siebe-Gorman nehézbúvár felszereléseket gyártó cég már ebben az időben készített búvárórát és víz alatti tájolót. Érdekesség, hogy a cég búvárok részére ajánlott víz alatt használható - igaz nem műszert, hanem mérőeszközt - teleszkópos rendszerű mérő-rudat. (Megjegyezzük, hogy írásunkban a felszínen használt levegőellátó rendszerek műszereivel nem foglalkozunk.) A búvármüszerek iránti igény, azok életbiztonságot szolgáló jelentősége a felszíntől független búvárfelszerelések megjelenésekor került az érdeklődés központjába...
Az analóg (mutatós) óráknál a felhúzó vízmentes tömítése jelentett műszaki problémát a gyártóknak. A legegyszerűbb megoldásnak az tűnt, hogy nem a tengelyt tömítették, hanem egy kis kupakkal zárták le a felhúzó kereket. Az 1980-as években megjelentek a kvarcórák, s ezzel kezdetét vette a "sokfunkciós" digitális időmérők korszaka, melyek közül később több modellt beépített mélységmérővel is felszereltek. Régi múltra tekintenek vissza az olajközeges, nyitott-, vagy zárt Bourdon csöves, valamint a membrános műszerek is. Ezek a felszerelések a búvár számára megfelelő pontosságú adatot szolgáltattak, ezáltal jelentősen növelték a merülés biztonságát. A felszerelés tervezői igyekeztek a karon viselt műszerek egyikét-másikát összeépíteni, így az 1970-es évek prospektusaiban gyakran találkozhatunk olyan mélységmérőkkel, amelyekre (esetleg belsejükbe) víz alatti tájolót is építettek. Újdonságnak számítottak a mutatós mélységmérők esetében az ún. maximum-mutatókkal felszerelt típusok is, melyeknél a merülés során elért legnagyobb mélységet a búvárnak nem kellett megjegyeznie, mivel azt a műszer főmutatója által maga elött tolt vékony segédmutató jelezte. (Ez a "segítség" hiba forrása is lehetett, ha merülés után a búvár nem állította alaphelyzetbe a maximum-mutatót.) A mutatós mélységmérőket az 1990-es évektől széles körben elterjedő digitális műszerek, búvár komputerek egyre jobban kiszorították és napjainkra - gyakorlatilag - már csak tartalékműszerként használatosak. A könnyűbúvárkodás kezdeteitől búváróra, mélységmérő és dekompressziós táblázat segítségével tervezték meg és hajtották végre a búvárok a dekompressziós merüléseket. Ezek a merülések a többféle műszer, illetve táblázat használata miatt komoly figyelmet és fegyelmezett magatartást igényeltek a merülés teljes időtartamában. Az 1970-es évek elején megjelent új búvárműszer, a dekompressziómérő, akkori közismert nevén a dekométer. Ez az automatikusan dekompressziós információkat szolgáltató új műszer a merülés alkalmával a tévedés - ami az emberi természet velejárója - lehetőségét igyekezett csökkenteni, a merülések végrehajtását megkönnyíteni, s így a biztonságot is jelentősen növelte.
Az önálló (autonóm) búvárkészülékek megjelenése után a búvár teljesen függetlenné vált a felszíntől. Megszűnt a levegőtömlő (és ezzel megszűnt a korlátlan mennyiségű levegő is), a biztosítókötél, sőt, a könnyűbúvárok nem a fenéken gyalogoltak, hanem három dimenzióban mozogtak, s egy-egy merülés alkalmával nagy területek - beleértve a könnyen és gyorsan változtatható mélységeket is - bejárását tették lehetővé az új felszereléseik. A független készülékekben viszont csak korlátozott mennyiségű légzőgázt tudtak a búvárok magukkal vinni. Pont ezért kiemelt jelentőségűvé vált, hogy a víz alatt töltött időben a búvár folyamatosan figyelemmel tudja kísérni a rendelkezésére álló légzőgáz mennyiségét. Ennek ellenére ez a búvárműszer sokáig nem vált "kötelező felszereléssé". Jacques-Yves Cousteau és Emil Gagnan 1943-ban, az általuk szabadalmaztatott Aqua-Lung, a vízitüdő első példányait, majd a sorozatgyártás megkezdése után sem látták el palacknyomás jelzővel készülékeiket. Az első felszerelésgyártók a műszer helyett egy más műszaki megoldást alkalmaztak, az ún. tartaléklevegő szelepet (rezerv, reserve), ami azonban nem helyettesíthette a műszert. Valószínűleg a palacknyomás jelző műszer "késői" bevezetésének, elterjedésének több oka volt. Az egyik biztosan az, hogy a kezdetben használt hátreduktorok esetében a műszer tömlőjének a csatlakoztatása nehézkes(ebb) megoldás volt. (Igaz az is, hogy ilyen megoldásra is volt példa.) A kéttömlős légzőautomatáknál (hátreduktor) az első palacknyomásjelző műszereket nem a légzőautomatákhoz, hanem a palackszelepekhez csatlakoztatták, így tehát azokat nem lehetett "levenni" a készülékről. Emiatt a műszaki megoldás miatt azok karbantartása, szállításkor-tároláskor a megóvásuk nehézkes volt. A napjainkban használatos "szájreduktorok" (légzőautomaták) megjelenését követően a gyártók az 1960-as évek közepétől "piacra dobták" a palacknyomás jelző műszereket. Az első műszerek felépítése eltért a napjainkban használatosaktól: a tömlő a műszer hátlapjához csatlakozott. Érdekesség, hogy egyes esetekben a műszert mélységmérővel is felszerelték. Hazánkban a légzőautomatához csatlakoztatott palacknyomásjelző műszerek csak az 1980-as évek végén, 1990-es évek elején, a nemzetközi búvároktatási rendszerek megjelenésekor váltak kötelező műszerekké. A LEVEGŐELLÁTÓ RENDSZEREK Eljutottunk a búvárfelszerelés "lelkéhez", a levegőellátó rendszerek kialakulásának történetéhez. Remélem, hogy a "vájtszemű" T. Olvasó nem ró meg azért, hogy nem "légzőgázellátó" rendszerek címet adtam, de lényegében a nagyon távoli múlttól kezdve egészen 1877-ig, az első nem levegővel működő búvárkészülék kifejlesztéséig helytálló a levegő kifejezés.
Egy - rövid - gondolatsor erejéig időzzünk el Leonardo da Vinci (1452-1519) búvárkészülékéről, mely vázlata megmaradt az utókornak. Az biztos, hogy a tervekből a légzőcső működhetett, azt viszont nem tudjuk, hogy a bonyolultabb szerkezetet a mester, vagy valamelyik tanítványa eredményesen használta-e. A bordázott légzőcső segítségével a felszíni levegőt használta a búvár, tehát a "készlet" gyakorlatilag korlátlan volt. A "bonyolultabb szerkezetről" lényegében semmit nem tudunk. Befenekelt aljú búvárharang? Jonh Letbridge készített először (1715) a búvár testénél lényegesen nem nagyobb kiterjedésű búvárkészüléket. A vas abroncsokkal ellátott, fából készült merülőhordó - mely a búvár testét is magába foglalta - lényegében egy levegő tartály volt, tehát az egész szerkezet egy meglehetősen egyszerűen működő levegő ellátó rendszer volt. Egy kis fantáziával a kiegyenlítő térfogatot is beleképzelhetjük a szerkezetbe: a merülőhordó leoldható súlyokkal volt ellátva, tehát ezek leoldása után önerőből a felszínre tudott emelkedni. A mintegy két méter hosszúságú hordó levegőkészletével Letbridge mintegy fél óráig tudott 15 méter körüli mélységben dolgozni.
"1719-ben Jefim Nyikonov, a Moszkva melletti Pokrovszkojében született orosz paraszt - ismert autodidakta feltaláló - olyan búvárkészüléket javasolt, ami a búvárharang továbbfejlesztése volt, de egyidejűleg már a mai búvárruha elemeit is tartalmazta. Búvársisakként egy ablakkal ellátott, bőrrel bevont fahordót használt. A búvár bőrzubbonyt és kényelmes bőrnadrágot viselt. Ólommal, vagy homokkal töltött zsákokat akasztottak a vállára. ... Nyikonov ötlete azonban sohasem valósult meg." - olvashatjuk az 1973-ban, az MHSZ gondozásában kiadott "A búvár" című módszertani búvárkönyvben. (A szocializmus "sajátos" történelem szemlélete - mely bővelkedett az elhallgatásokban, torzításokban és hazugságokban - bizonyítottan meghamisította az ipartörténetet is. A korabeli szakkönyvekben igen gyakori volt, hogy minden valóság alapot nélkülözve az első feltalálóként orosz, de még inkább szovjet embert neveztek meg... Azt, hogy e találmány a valóság, vagy a hamisítás talaján áll, azt sajnos nem tudom... Szerző megjegyzése).
Jól tudjuk viszont, hogy "segédberendezés" nélkül a kis átmérőjű légtömlőből a búvár közvetlenül csak nagyon kis mélységben tud folyamatosan lélegezni, ezért az ilyen megoldások a gyakorlatban nem működtek, és csak tervek maradhattak...
Az előzőekben már említett elgondolás, hogy a búvár közvetlenül a felszíni levegőből lélegezzen sokáig is foglalkoztatta a felszerelésgyártókat. Érthető a "makacs" ragaszkodás e megoldáshoz, hiszen így nem kellett (volna) "bonyolult" berendezés a levegőellátás biztosítására. Az 1830-as években Amerikában szabadalmaztattak egy sajátos búvárfelszerelést, ami lényegében egy túlméretezett légzőcsőre hasonlított. A szerkezet feltalálói - Short és Bradford - elgondolásai szerint egy merevítő gyűrűkkel ellátott csőbe engedték le a búvárt. A tágas és összenyomhatatlan csőben a búvár tudott lélegezni, mivel közvetlenül a testére nem hatott a víz nyomása. A szakirodalom állítása szerint korábban ilyen elven működő búvárfelszerelést, levegőellátó rendszert korábban nem építettek, illetve próbáltak ki, tehát ez egy teljesen egyedi és új műszaki megoldás volt. Az ilyen megoldású levegőellátó rendszerek (búvárfelszerelések) a gyakorlatban beváltak, sőt elterjedtek szerte a világon. A szakirodalom szerint ilyen sisakot használt Milne-Edwards tanár, a Francia (párizsi) Tudományos Akadémia tagja 1884-ben a Szicília partjainál végrehajtott természettudományi kutatások során, mikor - vélelmezhetően - első alkalommal merült búvárfelszerelésben egy tudós, hogy közvetlenül figyelje meg a víz alatti világot.
Később William Beebe - a mély tengerek világát kutató batiszféra megalkotója - is gyakori használója volt ilyen levegőellátó rendszernek, melyről azt állította: "Korszerű búvársisak, mely új világ urává teszi az embert." Megjegyzem, hogy ezt a megoldású (ehhez hasonló) búvársisakokat napjainkban is használnak. Bármennyire meglepőnek tűnhet, trópusi tengerekben, a víz alatti világba bepillantani szándékozó, búvárvégzettség nélküli, vállalkozó kedvű érdeklődőket ilyen - igaz műanyagból készült - sisakokban, kiépített pálya mentén "gyalogoltatják" búvár vezető felügyeletével. (Megemlítem, hogy az eldobható ólomsúlyok "feltalálása" is James e készülékéhez kapcsolódik, melyről a cikksorozat az ólomöv története c. részében már említést tettem.) Az előzőekben bemutatott búvársisakoknak volt egy komoly hátrányuk: amennyiben a munkát végző búvár erősen megdőlt, vagy esetleg fekvőhelyzetbe került, a sisakba víz kerülhetett, pontosabban kiáramolhatott a levegő. A fejlesztők a későbbiekben úgy igyekeztek e veszélyes problémát kiküszöbölni, hogy teljesen zárt rendszert készítettek: a sisakot és a vízmentes ruhát összekapcsolták.
A búvár testén lévő fém henger, a - viszonylag - nagy búra miatt ezekben a felszerelésekben meglehetősen nehézkes volt a munkavégzés. Néhány éven belül, 1837-ben Siebe Gorman nevű társával tökéletesítette a felszerelést. A levegőellátó rendszerben a legnagyobb változást azzal hozták, hogy a fémből készült, módosított formájú gömbsisakot kilégző szeleppel látták el, így a búvár a feje mozgatásával tudta a felesleges levegőt kiengedni. A sisakot csavarokkal rögzítették egy fém gallérhoz, melyet a vízmentes ruhához csatlakoztattak. A búvár levegőellátása - változatlanul - a felszínen elhelyezett szivattyú segítségével, tömlőn keresztül történt. Siebe és Gorman lényegében megalkották a nehézbúvár felszerelés az elmúlt évtizedekig is használt formáját. (Érdekesség - bár nem szorosan kapcsolódik a levegőellátó rendszerek fejlődéséhez -, hogy a két fejlesztő szerelte fel először ólomtalpú cipővel a búvárt, mely után szokásos volt a nehézbúvárokat "ólomlábúaknak" is nevezni. Siebe felszerelését szkafandernek nevezte a görög csónak és ember szavak összevonása alapján.) A Fleuss féle zárt rendszerű oxigénes készülék működési elve lényegében napjainkig sem változott meg. Fontos azonban Sir Robert Davis nevét megemlíteni, aki 1911-ben továbbfejlesztette, és könnyűbúvárok részére ajánlotta oxigénes készülékét. (Davis nevéhez - az oxigénes készüléken kívül - fűződik az első, a valóságban is működőképesnek tűnő víz alatti ház terve is. Elgondolása szerint háza az eszkimó igluhoz hasonlított, két lépcsős zsilipkamrával biztosította a ki-be járást, a levegőellátáshoz pedig nagyméretű sűrített levegős palackokat tervezett.) A zártrendszerű oxigénes légzőkészülékeket a munkabúvárok körében nem igen használták, majd a későbbiekben a gáz veszélyei miatt a könnyűbúvárok is igen korlátozott körben alkalmazták. (Meg kell azonban említeni, hogy Hans Hass első tudományos célú expedícióinak résztvevői oxigénes készülékekkel merültek.) Ezzel szemben az oxigénes újra légző készülékek katonai felhasználása igen elterjedt és széleskörűvé vált az elkövetkezendő évtizedekben. E kérdéssel azonban jelen írás nem foglalkozik. Egyes víz alatti munkák elvégzéséhez olyan mélységekbe kellett a búvároknak merülniük, melyre a sisakos búvárfelszerelések és az akkor használt levegőellátó rendszerek már nem voltak alkalmasak. Az ilyen feladatok elvégzésére fejlesztették ki az 1800-as évek utolsó évtizedeitől a páncél búváröltönyöket. A több száz kilogramm súlyú öltözetben lévő búvárt daruval engedték le, illetve emelték ki. Az egyik ilyen első, közel 500 kg súlyú szerkezetet 1913-ban a Hanseatische Apparatenbau Ges. brémai cég állította elő. (Képeinken egy 1882-ből származó páncélbúvár és Benjamin Leavitt amerikai búvár láthatók. Leavitt mellett az a páncél búvárruha áll, mellyel 1922-ben a közel 100 méter mélységben lévő Lusitania roncsához merült.) A levegőellátó rendszerek fejlődésében, fejlesztésében ugorjunk vissza néhány évtizedet. Kiemelkedő jelentőségű volt az 1865-ös esztendő, mely Bernoit Rouquayrol és Auguste Denayrouze búvárkészülékének megjelenését hozta. A két francia származású fejlesztő - több éves kísérletezés után - egy olyan, a búvár hátán viselhető berendezést talált fel, melynél a merülő tüdeje vezérelte a levegő adagolót. Rouquayrol és Denayrouze szabadalmának lényegét az alábbiak szerint foglalja össze Ugray Károly a Búvárismeretek című könyvében: "A víz nyomását a szivattyú által szállított levegő nyomása ellensúlyozza. ... A felszereléshez tartozik egy fém tartály, amelyet a búvár hátán hord. Ebbe a tartályba szállítja a légszivattyú légtömlője (L) a friss levegőt, ami a beömlő szelepen (B) át jut a tartályba (T). A búvár csak az előkamrából (E) tud levegőt szívni, mert egy átömlő szelep (SZ) a légtartály és az előkamra közötti levegő átáramlását megakadályozza. A búvárt az előkamrával egy szájcsutorával ellátott cső (CS) köti össze. Lélegzetvételkor a búvár elszívja az előkamrából a benne lévő levegőt, ezáltal ott a légnyomás csökken. Ennek következtében az előkamra tetején lévő kerek gumimembrán (G) behorpad és lefelé irányuló mozgásával úgy vezérli az átömlő szelepet, hogy megnyílik és utat enged a légtartályban lévő levegőnek az átáramlására. Ezzel egyidejűleg azonban a nyomás növekszik az előkamrában, a gumimembrán újra visszamegy eredeti helyzetébe és ezzel zárja az átömlő szelepet. Ez a művelet a búvár minden lélegzetvételénél megismétlődik. A kilégzést a búvár ugyanazon a csövön végzi, amelyen a belégzést, azonban egy, az előkamra előtt elhelyezett (K) gumiszellentyűn át a szabadba (vízbe). A gumimembrán és az átömlő szelep méretaránya olyan nagy, hogy a tüdőnek a lélegzetvételhez rendelkezésre álló ereje a légtartályban uralkodó nyomás ellenére is, azt nyitni tudja."
A Dräger cég, pontosabban alapítója dr. Heinrich Dräger
úr 1889-ben szabadalmaz-tatta első nyomáscsökkentőjét, s még ebben az
évben megalapította híres cégét. Igaz, ez a nyomáscsökkentő még nem
búvár felszerelés része volt. Viszont 1907-es évben megjelent hír szerint
a Dräger cég búvárkészülékeivel hozták a felszínre egy süllyedő tengeralattjáró
személyzetét. A cég 1912-ben több un. vezeték (tömlő) nélküli, tehát
a felszíntől független sisakos búvárfelszerelést hozott forgalomba. Ezért volt nagy jelentőségű Yves Le Prieur francia tengerésztiszt sűrített levegős légzőkészülékének megjelenése. Le Prieur 1926. augusztus 6-án a párizsi Tourelles uszodában próbálta ki találmányát. Az első készüléknél még a magasnyomású levegőt tartalmazó palack a búvár hátán volt. Később, 1933-ban az egyszerűbb és kényelmesebb használat miatt a feltaláló a palackot a mellre helyezte át. ".Kipróbáltuk Le Prieur kapitánynak a víz alatti kutatások zseniális úttörőjének készülékét. A szerkezet közismert: egy mellre szíjazható légtartályból, egy kézzel állítható nyomásszabályozóból, meg egy maszkból áll, amely az egész arcot fedi. A felszerelés egyszerű és megbízható volt." - mutatja be a módosított légzőkészüléket Y.J. Cousteau kapitány, a Csend világa című könyvében. Volt azonban a felszerelésnek egy gyengéje is: a palackból folyamatosan áramló levegőt kézzel kellett adagolni, ami folyamatos odafigyelést és feladatot is jelentett a merülő részére. A kapitány lelkesen köszöntötte tengerésztiszttársa találmányát és egy levelében ezt írta: "Kedves Le Prieur barátom, Ön feltárja előttem azt, amit a jövendő még eltakar. Ön, hogy úgy mondjam, a jövő talajában turkál. Birodalmának Leonardo da Vinci és Jules Verne a fejedelmei. Az Ön aktív poétai élete a tudomány szemszögéből illusztrálja Picasso szép mondását: Először találok, azután keresek."
A korábban bemutatott - és általában a szakirodalom által is megemlítet - autonom levegőellátó rendszerek mellett számos más készüléket is kifejlesztettek és eredményesen is használtak az 1800-as években. Az alábbi képünkön három ilyen felszerelés látható. Talán a középső készülék a legérdekesebb a bemutatottak között. Lemaire D'Augerville búvárkészülékén a magasnyomású (23 atmoszféra) légzőgázt tartalmazó palackot a búvár hátán helyezte el a feltaláló. A palack 600 liter levegőt tartalmazott és a feljegyzések szerint 20 méteres mélységben dolgozott vele a búvár. Az alábbi ábrákon jól látható, hogy a mellen egy rugalmas tartály helyezkedett el, mely részben nyomáscsökkentőként működött. Az európai búvár szakirodalom - szinte - egyáltalán nem tesz említést arról, hogy a japánok az autonom, de nem automatikus működésű légzőkészülék kifejlesztésében, illetve gyakorlati alkalmazásában megelőzték Európát. Le Pieur készülékének bemutatóját (1926) jóval megelőzve, már 1918-ban a tokiói Submarine Industrial Company a Japán Haditengerészettel közösen víz alatti munkákra és koráll gyűjtéshez egy búvárkészüléket fejlesztett ki. Képünkön az "Ohgusshi's Peerless Respirators" elnevezésű szerkezetet (is) bemutató angol nyelvű könyv borítója látható. A levegőellátó rendszer lényegében a tömlős és autonom készülék "mutációja". A palackban 150-200 atmoszféra nyomású levegő volt. A képek a palackot és szerelvényeit, a nyomáscsökkentővel, az arcmaszkokat és a levegőpumpát mutatják be. Végezetül a levegőellátó rendszerek fejlesztésének "kevéssé ismert" történetben egy magyar vonatkozású eseményről is - fontos - megemlékezni. Köszeghi-Mártony Károly, az oszták-magyar hadsereg hadmérnöke 1828-ban kezdte meg légzőkészüléke tervezését. (Köszeghi 1783. március 12-én, Sopronban született, az első "földnyomás" kutatók közé tartozott. Sáncművek építéséért és egyéb hadmérnöki munkálataiért legfelső - császári - dicséretben részesült, majd halálának évében, 1848-ban a Magyar Tudományos Akadémia levelező tagjává választották. Nevéhez fűződik még a tábori mozgókonyha, a "gulyáságyú" feltalálása is.)
A készüléket C. E. Kraft bácsi mechanikus gyártotta sorozatban a hadsereg részére, de a bécsi tűzoltóság is használta a magyar mérnök találmányát. Köszeghi halála után a császárvárosi "labanc" mechanikus 1861-től a saját nevén kezdte el forgalmazni a szerkezetet, magyarul ellopta azt. Jeles tudós hadmérnökünk neve, találmánya az idők során - sajnos - feledésbe merült. A feledés porát némileg letörölte a hajdan volt nagysikerű kiállítás az "Álmok álmodói - Világraszóló Magyarok" (Azt is miért kellett bezárni? Szerző haragos megjegyzése) Köszeghi-Mártony Károlyról megemlékezett, a Millenáris Park kiállítást bemutató könyv II. kötetének 49. oldalán olvasható - képekkel - rövid méltatás. Legjobb tudomásunk szerint a Tűzoltóság VIII. kerületi központi laktanyájának dísztermét ma is díszíti a légzőkészülék több képe. Érdekesség még, hogy a Verlag Stephanie Naglschmid, Stuttgard kiadó búvártechnika könyvsorozatában megjelent 2. kötet - Flashen, Ventile - 5 oldalán, lényegében a "nyitó képen" Köszeghi készüléke szerepel. A szövegből azonban kimaradt (Lehet, hogy ez is a tolvajlás miatt van? Szerző kérdése) a feltaláló magyar hadmérnök neve, s mint 1844-es, "osztrák - K.u.K.-s felszerelés szerepel. (Megjegyzés: A magyar légzőkészülékkel kapcsolatos ismertető - részben - Tarján Rezső gépészmérnök a Magyar Nemzet 1983. május 24-i és a Műszaki Élet 1983. március 17-i írásai alapján került összeállításra.) "Egy gyönyörű júniusi reggelen történt, 1943-ban. Felindulásomat nagy nehezen legyűrve érkeztem a bandoli állomásra, ahol egy Párizsból érkezett expressz küldemény várt rám. A láda hosszú évek erőfeszítéseinek eredményét és álmaink megvalósulását tartalmazta: egy vezeték nélküli búvárkészülék első példányát..." Eljutottunk a levegőellátó rendszerek történetét bemutató sorozatunk legjelentősebb állomásához, az "Aqua Lung, a Vízi tüdő" feltalálásához. (Hangsúlyozni kívánom, hogy a búvárfelszerelések kifejlesztésének minden egyes állomása fontos és lényeges volt. Kiemelt minősítő kijelentésemnek nem célja a korábbi fejlesztők-feltalálók szerkezeteinek "leminősítése", hiszen mindegyik jelentős lépés volt a búvártechnikában, azonban a könnyűbúvárkodás népszerűségének hihetetlenül gyors elterjedése, népszerűsége nem valósulhatott volna meg Cousteau-Gagnan találmánya nélkül. Szerk. megjegyzése)
Érdemes a "csomag"megérkezését megelőző történéseknél is elidőzni. Cousteau és búvárbarátai, tengerésztársai korábban számos levegőellátó rendszert - komoly eredmények és kudarcok, balesetek közepette - kipróbáltak, de a kapitány valami mást, valami "automatikusabbat", biztonságosabbat akart. Cousteau 1942-ben ismerkedett meg Gagnan mérnökkel, aki az akkori háborús idők miatti jelentkező krónikus benzin hiány miatt gázüzemű gépjárművek fejlesztésével foglalkozott. (Talán kevésbé ismert, hogy a II. Világháború ideje alatt számos országban használtak gázüzemű járműveket, így többek között hazánkban is, a budapesti taxik egy része ilyen műszaki megoldású jármű volt.) YJC elgondolásai alapján Gagnan a gépjárművek gázellátásához használt nyomáscsökkentőt néhány hét alatt átalakította és ezután sor kerülhetett a történelmi felszereléspróbára. A Párizs melletti zavaros vizű Marne-folyóban az új készülékkel végrehajtott merülés azonban nem zárult teljes sikerrel.
A levegőellátó rendszer lényegében működött, viszont bizonyos testhelyzetekben folyamatosan "folyt belőle" a levegő. A tapasztalatok alapján Gagnan módosította a légzőautomata szerkezetét. Érdekesség, hogy az első kísérleti példány négyszögletes, doboz formájú volt. A "hátreduktor" bordáscsövei vezették a búvár szájához a friss levegőt, illetve a kilélegzett levegőt vissza a házba. (Gondolom, a "hátreduktor" elnevezés sok magyarázatot nem igényel.) A légzőautomatája a közismert "tányér" formáját a sorozatgyártásra történő átalakítás során nyerte el.
"Könnyedén, lágyan siklottam a fenékig. Erölködés nélkül szívtam be a kellemes levegőt. Minden belégzéskor halk sípolást hallottam, kilégzéskor pedig a légbuborékok tompa bugyborékolását. A szabályozó, ez az egyszerű készülék, mintha csak szervezetemhez tartozott volna, pontosan adagolta a levegőt..." Megszületett tehát az a levegőellátó rendszer, mely a búvárt a felszíntől függetlenné tette, automatikusan a mindenkori környezeti nyomással azonos nyomású levegőt biztosított használójának, így a három dimenzióban történő - viszonylag - gyors mozgást, helyzetváltoztatás lehetőségét (is) biztosította. Az első, sorozatban gyártott légzőautomatát, a CG45-öt rövidesen követte az egylépcsős Mistral hátreduktor, majd néhány éven belül a belső szerkezetben is jelentős fejlesztésű, kétlépcsős Royal Mistral. Az egylépcsős légzőautomata a palackban lévő levegő nyomását "egy lépésben" a környezeti nyomásra csökkenti. Ez egy meglehetősen kezdetleges megoldás - az elmúlt évtizedekben ilyen műszaki megoldást a gyártók már nem alkalmaztak -, azonban az első ilyen légzőautomatákat forradalmi újításnak tekinthetjük. A kétlépcsős légzőautomaták esetében az első lépcső egy állandó középnyomássá csökkenti a palackban lévő magasnyomást, míg a második lépcsőben "jön létre" a mindenkori környezeti nyomás. A Cousteau által alapított francia La Spitotechnique cég korábban említetett népszerű légzőautomatáinak gyors elterjedése mellett az 1950-es évektől kezdve számos könnyűbúvár felszerelést gyártó európai, amerikai és - természetesen - szovjet cég kezdett el azonos elven működő, saját fejlesztésű hátreduktorokat gyártani.
A két gégecsöves "hátreduktorok" technikai fejlesztésében illik említést tenni egy kényelmi kiegészítő tartozékról, az aqua-stopos szájrészről. A szerkezet lényege, hogy a szájrész és a bordástömlők csatlakozásainál egy-egy egyenirányító korongszelep található, mely a vízben, de főleg a víz alatt, a szájból kivett tömlő vízzel történő feltöltődését akadályozza meg. (A képen látható Royal Mistral is aqua-stoppal van felszerelve.) Érdekesség, hogy 1954-ben, Gömöry Pál vitorlásversenyző által, a Balatonban, a Tihanyi-kútban Magyarországon először végrehajtott sűrített levegős könnyűbúvár merülés alkalmával egy Cousteau-Gagnan féle légzőkészüléket használt.
E kísérleteket megelőzően (azokkal egy időben) két francia mérnök (1960. Bronnec és Gauthier) "forradalmi" újítást hajtott végre a légzőautomatán: megalkották a kétlépcsős, ún. "szájreduktort". A működési elv változatlan maradt, azonban a szerkezetet "szétszedték": a palack szelepéhez csatlakozó első lépcső (nyomáscsökkentő) a magasnyomású levegőt középnyomásúvá csökkentette. A középnyomású gáz egy tömlőn keresztül jutott el a búvár szájában lévő második lépcsőhöz (tüdőautomata), mely a környezeti nyomású levegőt biztosította használójának. Az ilyen automaták gyorsan népszerűek lettek, s amerikai cégek is ilyen szerkezetek gyártásába kezdtek. Az "egytömlős" légzőautomaták használata nem csak kisebb méretük, de számos más ok miatt is egyszerűbb volt, s jobban megfelelt a kedvtelési célú búvárok számára. Az egyszerűbb - és nem utolsósorban biztonságosabb - használattal kapcsolatban a lényegesen egyszerűbb társlélegeztetést és a pótadagoló gomb segítségével történő víztelenítést érdemes megemlíteni. A későbbiekben a légzőautomaták "belsejében" számos technikai újítást hajtottak végre, melyekre jelen írás nem tér ki.
A levegőkészlet csökkenésére történő figyelmeztetés egy másik módszerével is találkozhatunk a Scubapro cég legendás Mark VII. típusú légzőautomatájánál. Ennél a modellnél a fejlesztők ún. akusztikus rezervet alkalmaztak: amennyiben a palackban lévő levegő nyomása egy meghatározott érték alá csökkent, minden levegővételnél hangjelzés figyelmeztette a búvárt - s természetesen társait is -, hogy eljött az ideje a merülés befejezésének. A légzőautomaták fejlődésének történetében egy fontos állomás volt a zárt, elfagyás mentes első lépcsők megjelenése - tudomásom szerint Európában először a svéd Poseidon cég gyártott ilyen légzőautomatát - melyek a hideg, jeges vizekben is biztonsággal használhatók. Az "egy tömlős" légzőautomaták tömlőinek száma az évek folyamán "megszaporodott", a búvár és a merülés biztonsága érdekében elsőként megjelent a palacknyomás jelző műszer, majd harmadik tömlőként, az inflátor, végül a második második lépcső, az oktopusz. Az ilyen kiépítésű légzőautomaták használata a 1990-es évek elejére - gyakorlatilag - kötelezővé vált a kedvtelési célú búvárok körében az egész világon...
A búvárok a palackot - napjainkhoz hasonlóan - a hátukon, szeleppel felfelé hordták. Volt azonban néhány gyártó, melyek fordított elrendezést alkalmaztak, részben a háton viselt készülék könnyebb elzárhatósága, illetve a szelep védelme miatt. Több búvárfelszerelés gyártó cég az 1970-es évek második
felében a palackokat védőburkolattal látta el. Ezek a felszerelések
a kedvtelési célú búvárok között nem terjedtek el.
Ugyancsak a merülés biztonságának növelését szolgálták az ún. két-csatlakozó helyes szelepek, így egy palackra a búvár két légzőautomatát csatlakoztathatott. Az évek során a többpalackos készülékek magas nyomású szerelvényei is jelentősen változtak. Kezdetben a palackokat összekötő hídon csak egy elzáró szelep, illetve egy légzőautomata csatlakozóhely volt. Később a palackok külön-külön zárhatóvá váltak, majd két légzőautomata csatlakozóhelyet alakítottak ki. A hidakon is megjelentek a korábban már említett tartaléklevegő szelepek, sőt számos esetben palacknyomás jelző műszer - rögzített - magas nyomású csatlakozó helyet is kialakítottak azokon. Az első búvárcélra készített palackszelepek - leszámítva a német és szovjet gyártmányokat - szinte kivétel nélkül ún. INT ("négyszög") csatlakozásúak voltak. Az 1980-as évek második felétől terjedtek el az INT és DIN csatlakozású légzőautomatákhoz egyaránt használható ún. kombi szelepek. Érdesség volt még a SCUBAPRO által kifejlesztett szelep, melyet nem egy "kerékkel" kellett nyitni-zárni, hanem egy billenő karral.
A Cousteau-Gagnan féle légzőkészülék a búvárt függetlenné tette a felszíni levegőbázistól. Előfordult azonban, hogy a könnyűbúvároknak egyes sajátos merülésekkor nem volt elég a palackokban magukkal vihető levegő mennyisége, vagy azok (palackok) akadályozták őket (pl. szűk hely) a feladat végrehajtásában. Ilyen esetekben a levegőellátást - a korábbi különféle felszerelésekhez hasonlóan - tömlő segítségével oldották meg: a felszínen helyezték el a levegő ellátó-tároló eszközt, amelyből középnyomású tömlőn jutott el a légző gáz a búvár által használt légzőautomatához. A levegőellátó rendszerrel kapcsolatban fontos elvárás, hogy a búvárhoz megbízhatóan "kapcsolódjon". A "régi" levegőellátó rendszerek többnyire a merülőt "beburkolták", és a búvár a tevékenysége során vagy a fenéken helyezkedett el, vagy ott gyalogolt. Ezért a készülék megfelelő súlyelosztása, a szerkezetben lévő levegő felhajtóereje, illetve az azt kiegyenlítő különféle súlyok - természetesen a búvár megfelelő gyakorlata esetén - biztosította a merülő megfelelő stabilitását és a levegőellátó rendszer rögzítettséget.
A későbbiekben a palackok egyszerűbb és gyorsabb cseréje érdekében a fém bilincseket - a maiakhoz hasonló - palackrögzítő hevederekre cserélték a gyártók. Az 1980-as évek elején a búvármellények elterjedése és a búvárgallérok háttérbe szorulása a "csupasz" háttámla használatát feleslegessé tette. (Igaz, a gyártók általában a búvármellényekbe "beépítették" a megfelelő merevítést biztosító háttámlát.) A légzőkészülék a búvárhoz történő rögzítésének feladatát az elmúlt húsz évben a kedvtelési célú búvárok körében gyakorlatilag teljesen átvette a búvármellény. A gyártók az évek során számos megoldást alkalmaztak, melyek közül csak egy érdekességet említek: a Scubapro egyik ún. tele-vállas modelljénél a mellényen belül állítható hevederrendszert alakítottak ki. A búvármellények kisebb mérete, súlya érdekében a tervezők a későbbiekben teljesen elhagyták a háttámlát. Az "önálló" háttámla az elmúlt tíz esztendőben újra megjelent az ún. hátlebegtetős mellények esetében. A fémből készült támlák különösen fontos részét képezik- lényegében ezek a tartó-rögzítőszerkezetek "gerincei" - a technikai búvárok háton viselt légzőkészülékeiknek. Fogalmazhatok úgy is, hogy a háttámla, mint a légzőkészülék rögzítésének fontos szerkezete, napjainkban újból reneszánszát éli. A technikai búvármellények esetében számos modellnél újra megjelentek az ún. ágyékhevederek is. Az előző számban megjelent írásunkkal befejeztük a levegőellátó rendszerek történetének főbb állomásainak bemutatását. Lényegében ezzel a legalapvetőbb búvárfelszerelések fejlődésének történetét összefoglaló, a még 2004. évben elkezdett, a BÚVÁRINFÓ történetének egyik leghosszabb cikksorozatának is a végére értünk. Igaz az is, hogy nem foglalkoztunk minden olyan felszereléssel, melyet a búvárok merüléseik alkalmával használnak. Így például nem beszéltünk a búvárlámpákról. A BÚVÁRLÁMPÁKRÓL (Képünkön a középkori festő Nagy Sándor perzsa uralkodó legendás víz alatti kirándulását örökítette meg, úgy, ahogyan ő elgondolta. Érdekes, hogy az ókori történet szereplői a középkor szokásos öltözékét viselik, s a búvárharang is inkább hordónak tűnik. Nem felejtkezett el viszont a művész a sötét mélység megvilágításról: kétoldalt - vélelmezhetően - olajmécsek függnek.)
Említést kell tennünk még a búvárok fontos, hasznos és a biztonságos merülést segítő eszközéről, a búvárbójájáról. Különféle formájú, értékű és anyagú bójákat a könnyűbúvárok gyakorlatilag a kedvtelési célú merülések kezdetétől használtak. A búvárbóják akkor kerültek a figyelem "középpontjába", amikor két michigeni búvár Tedi Nixon és Roy Pearce megkísérelt az egyre sokasodó, a felszínen bekövetkezett sérülések miatt egy oly egységes jelzést kialakítani és elterjeszteni, mely felhívja a hajók, motorcsónakok figyelmét a búvárok jelenlétére. A két búvár számba vette a különféle jelzéseket, jelzőzászlókat, de végül is úgy döntöttek, hogy a jó láthatóság és könnyű megkülönböztethetőség érdekében egy új, csak a búvármerülést jelző zászlót terveznek.
(Valójában a hajózás kódlobogó rendszerében van egy kék-fehér színű zászló, az ún. "A" - "Alfa" kódlobogó, mely egyik jelentése az, hogy búvár dolgozik a hajó alatt, azonban Nixon és Pearce nem tartotta elég feltűnőnek, hiszen a búvárbója viszonylag kevéssé emelkedik ki a vízből.) A búvármerülést jelző vörös alapon átlós fehér sávval hasított új zászlót a tervezők 1957. márciusában mutatták be a michigeni Sport és motorcsónak kiállításon. A búvárzászlót örömmel köszöntötték a búvárok, hajósok, sőt a helyi hatóságok is. Az új kezdeményezést felkarolta a média, s kedvezően fogadták a különféle hajózási szervezetek és konferenciák, sőt, még az amerikai Parti Őrség is üdvözölte. Az új zászló használata gyorsan elterjedt a búvárok körében. Népszerűségét mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy az elmúlt ötven évben számtalan búvárszervezet, club, vállalkozás a búvárzászlót használja jelképként. Ennek ellenére az egész világon közismert, közkedvelt és rendszeresen használat búvárzászlót a nemzetközi hajózási jelzések közé a mai napig nem vették fel. |
|||||||
|
KOLLÁR K. ATTILA |