MUNKAHELYI BALESETEK GYÁSZNAPJA

2008. ÁPRILIS 29.

Április 28-a, munkahelyi balesetek gyásznapja. Ezen a tragikus eseményeket felidéző napon illendő, hogy megemlékezzünk azokról az elhunyt magyar búvárokról, akik búvármunkák során vesztették életüket.

Legjobb tudomásunk szerint a 40 magyarországi halálos búvárbaleset közül 6 történt búvármunkákon.

Az első baleset 66 évvel ezelőtt, a II. Világháború alatt, 1942-ben történt. A tragikus történetet Potári István elbeszélése alapján Mészáros Gyula jegyezte le. Részlet Mészáros Gyula írásából:

"A visszavonuló jugoszláv hadsereg felrobbantotta az újvidéki hidat. A híd kiemelésének búvármunkájára a Folyamerők búvárait vezényelték, Juhász Antal hajómester parancsnokságával Kormos Illés és Hegedűs András búvárokat. Kormos Illés búvár szabadságra ment, így Juhász Antal volt a merülőbúvár, a fedélzeten Hegedűs András vezette a merülést civil munkások részvételével. A búvár már elég sok időt töltött a víz alatt, amikor jelezte feljövetelét a jelző kötelén. (...) Közben az erős vízsodrásban felfelé haladó "Erzsébet királynő" kórházhajó nagy hullámokat okozott. A hullám a búvárt és vele a létrát le- és felemelte, a feljövő búvár kezét a roncson megsértette, ezért az erős sodrású vízben a létrán megtartani nem tudta magát, a roncsok közé sodródott és ott fejjel lefelé elakadt. A kéthengeres levegőszivattyú a meleg és hosszantartó üzem miatt a megfelelő mennyiségű levegőt szállítani nem tudta, így a búvár nagy kínok között megfulladt. (...) A hősi halált halt Juhász Antal búvárt a Folyamerők a "Mecsek" nevű hajó fedélzetén felravatalozva Újvidékről Felsőgödre szállította és díszsírhelyen, katonai tiszteletadással eltemette. Búvársisakot ábrázoló síremlék jelzi a sírját Felsőgödön."

A második halálos munkabaleset 1966. július 3-án történt. A Duna alatt húzódó Káposztás-megyeri bujtató vizsgálatának búvármunkái során a tapasztal, gyakorlott búvár, P. Győző szervezete nem birkózott meg a különlegesen nagy fizikai és pszichikai terheléssel, a szíve felmondta a szolgálatot.

Egy búvár életét követelte egy jég alatti felderítés. 1991. december 11-én K. László a Balatonban, Siófok körzetében egy csővezeték felderítésére indult. Tudomásunk szerint eltért a csőtől, s nem talált vissza a lékhez...

A folyóvíz, a műtárgyak, a zsilipek, kutak a búvármunka végzés különösen veszélyes helyei. Sajnos, ezen állítást bizonyítja, hogy ilyen helyeken történő ipari búvár tevékenység során egy bújtatózsilipnél 1982-ben L. János, 1999-ben a miskolci Olaszliszka kútjában Sz. Zsolt és 2002-ben a Jászsági Főcsatorna műtárgyánál, egy nyitott zsilipnél vesztette életét Cs. Mihály. Mindhárman jártas, tapasztalt búvárok voltak.

Nyugodjanak békében...


SZERKESZTŐSÉG