Násfay Béla: Víz alatti fényképezés és filmezés


Az első magyar szerzőtől származó búvár szakkönyv közel ötven éve jelent meg. Az azóta eltelt időben a magyar nyelvű búvárkönyvek száma már régen meghaladta a félszázat. Évente egy-két könyv... Ezekből a könyvekből azonban - sajnos - a hazai szerzőtől származó búvár módszertani könyvek száma mindössze fél tucat. Tízévente egy könyv... Pont ezért megkülönböztető figyelmet érdemel egy olyan könyv, melynek szerzője körünkből, a magyar búvárok közül kerül ki. Július első napjaiban jelent meg a hazai könyvpiacon Násfay Béla "Víz alatti fényképezés és filmezés" c. könyve, melyben a szerző negyven év búvárfotográfus tapasztalatát foglalja össze...

Hálás vagyok a BÚVÁRINFÓ-nak, hogy bemutathatom a könyvemet, ugyanakkor hálátlan feladat az (ön)dicséret és az (ön)kritika zátonyait kerülgetni. A könyv legnagyobb erénye, hogy megszületett az első magyar szakkönyv a víz alatti fényképezésről és filmezésről.

A külcsínről bízvást el lehet mondani, hogy gazdagon illusztrált (125 színes felvétellel), kellemes megjelenésű szakkönyvet vehetünk a kezünkbe, meglepően olcsó, 1698 Ft-os áron. A belbecsről had idézzem inkább a lektor, Dombóvári Tibor véleményét (aki éppen a közelmúltban nyerte második ezüstérmét a búvárfotós világbajnokságon): szerinte igazán jó, lendületes és olvasmányos könyv született, amelyben sikerült közérthetően megfogalmazni - mégpedig komplikált képletek és ábrák nélkül - a viszonylag bonyolult dolgokat is. A "csináld magad" könyvsorozat jellegéből adódóan kétségkívül az volt a célom, hogy a kezdőknek, az egyszerűbb fotó-videó felszerelésekkel dolgozni tudó vagy akaró búvároknak is alkalmas felszereléseket, tanácsokat tudjak adni, de az erősen haladó szintűek is találjanak benne jó tippeket, hasznos ismereteket. A könyv részben párhuzamosan kezeli a fotós-videós ismereteket, hiszen a víz alatti fizikai-, optikai-, kameraválasztási-, természetvédelmi és búvártechnikai ismeretek többnyire közösek, de vannak természetesen csak fotósoknak, illetve csak videósoknak szóló fejezetek is. A korszerű búvár fotós-filmes technika a videózás területén már egyértelműen digitális, a fotózás területén azonban még mindig a kémiai alapú kisfilmes képrögzítés biztosítja a legjobb minőséget a gomba módra szaporodó és persze rohamosan fejlődő digitális fényképezőgépek ellenére.

A könyv elején megismerkedhetünk azokkal az alapvető fizikai sajátságokkal, amelyek miatt bonyolultabb és kevésbé automatizálható a víz alatti felvételkészítés, mint a szárazföldön. Ezután kerülnek sorra a kameraválasztás szempontjai és a legkorszerűbb, a szerző által leginkább ajánlott felszerelések, majd a fénykép illetve filmfelvétel készítés, a világítás alapvető és haladó szintű ismeretei. Külön fejezetek foglalkoznak egyes olyan speciális területekkel, mint a makro-, a nagy látószögű-, a halportré- és a modell felvételek. De külön ötleteket kaphatunk a kreatív felvételi technikák alkalmazására, valamint a képszerkesztéshez és képalkotáshoz is. A könyv végén hasznos tanácsokat kapunk a búvárfelszerelések kiválasztásához is és röviden olvashatunk a víz alatti fényképezés és filmezés jelentősebb magyarországi eseményeiről, valamint a leginkább ajánlott magyarnyelvű szakirodalomról is.

Befejezésül volna egy tiszteletteljes kérésem minden búvártársamhoz: kérem becsüljük meg és támogassuk a CSER kiadót - aki egy ilyen speciális szakterület könyvének kiadására bátran vállalkozott - azzal, hogy nem kölcsön kéregetjük a könyvet, hanem megvesszük magunknak, ha a téma bennünket egy kicsit is érdekel. Kevesebbe kerül, mint egy oktopusz tartó, egy darabka műanyag.


BÚVÁRINFÓ, 2000. JÚLIUS


NÁSFAY BÉLA