|
|
Mára szokásossá vált, hogy minden évben, augusztusban víz alatti régészeti kutatást szervezünk Drávatamásiba. Idén két hétig maradtunk az MTA OTKA és a Norvég Alap támogatásának köszönhetően, az Argonauta Program keretében.
Annak ellenére, hogy ez volt az ötödik kutatási évünk, számos tennivalónk akadt. Egyrészt korábban találtunk a hajók térségében egy olyan felületet, ahol nagyméretű (kb. 20 cm átmérő) kettétört kvarc „kavicsok” hevertek. Drávatamási térségére ezek a kövek nem jellemzőek, tehát oka kell a jelenlétüknek. Ennek kiderítésének első lépcsője, hogy pontosan bemértük az elhelyezkedésüket. A korábban kiemelt mintapéldányt geológus gondjaira bízzuk eredetének meghatározására. A másik feladat a hajók, illetve a 2008-ban kutatott palánk maradványok helyzetének meghatározása, amelyet háromszögeléssel és GPS mérésekkel végeztünk. Ennek segítségével a korábbiaknál jóval pontosabb alaprajz készülhet, különösen a szonárképek elemzése segítségével.
Jellemző a lelőhelyre, hogy eddig minden évben találtunk valami váratlant. A meglepetés ebben az évadban sem maradt el. A korábban megtalált, de részleteiben nem vizsgált 23. hajó a fő koncentrációtól távolabb, keletebbre található. A hajó keresése közben egy vasszögeléses deszkadarabra akadt a felderítést végző búvár. A homokdomb elbontása során kiderült, hogy egy nagy, felfordult rönkhajó orr-részéről van szó (a hajótest többi része a homok alatt van). A lelet nem ezért különleges, hiszen már több mint 30 rönkhajónk van, hanem azért, mert egy téglalap alakú felületen javítást találtunk a hajótesten. A javítás során a hajó külső felszínét téglalap alakban lemélyítették, majd egy négyszögletes deszkadarabot szögeltek bele, amelyet mohával tömítettek. A deszkát vaskapcsokkal is a hajóhoz erősítették. Iszkába nyomait is megtaláltuk a deszka élein. A vaskapcsok használata érdekes adalék a hajóépítés történetének megismeréséhez. A leletek keltezését segítheti, hogy tucatnyi famintát vettünk gerendákból, illetve a hajók alatt található tölgy uszadékokból is (ma már olyan kevés itt a tölgyfa, hogy a modern uszadékfák között elhanyagolható az aránya). Izgalmas momentum volt egy gyakorlatilag ép korsó felfedezése, kiemelése. A lelet a 17. sz. végéről, 18. sz. elejéről származhat. A kutatásban két régészhallgató, egy folyami gyakorlatra vágyó északír régész és természetesen a Búvárrégész Szakosztály tagjai vettek részt. Köszönet a segítségükért!
|
|
|
Dr. TÓTH J. ATTILA |